Till huvudinnehållet

SPF Seniorerna

Vi ses!

Bakgrund

SPF Seniorerna är en av Sveriges största organisationer för seniorer, varje dag ordnar de aktiviteter som fyller vardagen med vänskap, aktiviteter och nya upplevelser. Den andra delen av organisationens syfte är att arbeta för seniorernas villkor i samhället, och se till att alla äldre får bättre förutsättningar att leva bra liv. I den här kampanjen ville SPF Seniorerna attrahera nya medlemmar. Och efter en lång pandemi där många var isolerade, var det nu dags att ses igen.

Vad vi gjorde

Medlemsrekrytering handlar egentligen om två dimensioner, först skapar vi kännedom och gör erbjudandet tydligt. Och i steg två hjälper vi seniorerna att faktiskt konvertera och bli medlemmar. Eftersom internetanvändandet bland seniorer är stort, har vi riktat in oss på digitala, men främst sociala medier med filmer och inlägg som ska både bygga kännedom och konvertera till medlemmar. Dessutom är sök en viktig del för att säkerställa konvertering, och i den här gruppen är det både Google och Bing som gäller. Idén och det genomgripande temat är enkelt – Nu när vi kan ses igen, när träffar vi dig?

Nu är allt på plats

Kampanjen rullar nu i framförallt Facebook och Youtube, men med starkt stöd av sök i Google och Bing. Och under hösten kommer SPF Seniorerna även synas i olika poddar för att ytterligare skapa kännedom – framförallt i yngre målgrupper som kan tipsa seniorer i sin närhet om organisationens förträfflighet.