Till huvudinnehållet

Vill du veta mer?
Kontakta Elizabet Slivo
elizabet.slivo@strateg.se
+46 701 84 44 49

Framtidens gruvdrift har ett sjätte sinne

Automatisering och digitalisering är gruvindustrins framtid. Men det handlar om mycket mer än förarlösa maskiner. För Epiroc handlar om smarta uppkopplade maskiner och möjligheten att integrera alla system.

Nytt namn, nytt koncept

I en bransch där det mesta förändras gäller det att förändra och modernisera erbjudandet. Och inte minst kommunikationen. VI fick uppdraget att ta fram ett varumärkesnamn och
kommunikationskoncept för Epirocs smarta uppkopplade maskiner och möjligheten
att integrera alla system.

Digitaliseringen skrämmer

En av de största farhågorna med automatiseringen av branschen är att människans roll ska försvinna. Det blir helt enkelt knepigt att kommunicera färre människor, till människor. Samtidigt visar alla konkurrenter förarlösa maskiner i sin marknadsföring.

6th Sense – precis som ett fiskstim

Därför gjorde vi tvärtom. I konceptfilmen syns inte en enda maskin. Precis som att fiskar har ett sjätte sinne (jo, det är faktiskt sant) som gör att de kan förhålla sig till varandra när
de simmar i stim kan maskinerna i Epirocs nya koncept göra detsamma när de arbetar sida vid sida. Varumärkesnamnet blev 6th Sense. Och konceptet? Det blev bland annat en film. Ta en titt! 

Över 150 000 visningar

Filmen har använts internt och externt med stor framgång. Den har över 150 000 visningar på Vimeo.

”Strateg har genom marknadsundersökningar, research och analys kommit fram till ett både innovativt och kreativt koncept som är unikt i branschen och ligger helt i linje med vår vision om en effektiv digitaliserad gruvdrift.” – Jonas Albertson, president, Rocktec Division