Till huvudinnehållet

Toyota Material Handling

Your cup of tea?
Contact Elizabet Slivo
elizabet.slivo@strateg.se
+46 701 84 44 49

"Braingineer"- utmaningen lockar rätt medarbetare

Ett världsberömt varumärke med starka värderingar och stark företagskultur – räcker det för att attrahera rätt medarbetare? Vad lockar egentligen dagens teknikingenjörer? Toyota Material Handling letade efter rätt medarbetare och vi fick i uppdrag att skapa en employer branding-kampanj.

En utmanande utmaning

Uppdraget var att skapa en kampanj för den målgrupp som identifierades som ”jägare” – hungriga ingenjörer med driv. De är digitala och sporras av utmaningar. Vi utgick från en idé om målgruppens konkurrensinstinkt och vilja att ge sig i kast med utmaningar som ingen klarat ännu – en sann braingineer.

Ta dig ut nu!

Lösningen blev ett digitalt spel i form av ett Escape-Room. Spelaren blir inlåst i ett digitalt lager och ska ta sig ut så snabbt som möjligt genom att klara olika knepiga utmaningar. Spelet utvecklades med ett klart och tydligt budskap: Ta dig ut nu! I kampanjen ingick också en strategi för sociala medier där ledtrådar publicerades regelbundet.

Har du vad som krävs?

Spelet är fyllt med subtila detaljer och smarta kommentarer. Tonen är kaxig, humoristisk och lite provokativ, medan designen ska tilltala målgruppens tekniska kunnande och intresse. En topplista och chansen att utmana likasinnade fick vårt Escape Room att uppmärksammas av fler. Dessutom fick den omnämnandet Merit for Commendable Sites av Awwwards 2018. ”Härmed intygas att denna webbplats har vunnit erkännande som ett exempel på skicklighet och kreativitet inom webbdesign av Chief-, Professional- och Tribe-användare i Awwwards-communityn.”