Till huvudinnehållet

Telias ikonbibliotek

Vi ser dem överallt – ikonerna. De är en del av presentationer, webbsidor, appar, annonser och all annan kommunikation. Problemet är att de ser likadana ut och att de sällan är en del av företagets visuella identitet.

Så Telias brief var enkel: skapa ett ikonbibliotek som harmonierar med vårt varumärke samt stärker både berättelser och den visuella identiteten. Hittills har vi skapat över 150 ikoner och vi fortsätter skapa fler.

Detaljerna

Grunden för en ikon är ett smart grid. Det garanterar att ikonerna, oavsett storlek alltid är skarpa och inte upplevs suddiga – något som kan hända när man arbetar med grafik som ibland är uppbyggd av digitala pixlar. Alla vektorlinjer är anpassade till griden för att undvika halva pixlar och oskarpa detaljer. Allt, från dokumentstorlek till bredd, längd och cirkelradier är byggt kring jämna nummer för att garantera perfekta pixlar och undvika decimalvärden när man skalar upp och ned, vilket leder till oskarpa ikoner.

Ikonerna

Alla ikoner vi har skapat för Telia är unika. De används för att förenkla och förtydliga budskap i alla former av kommunikation. En typisk funktion för en ikon kan vara att guida användare online eller att förklara olika erbjudanden på ett enkelt men inspirerande sätt. Dessutom finns ikonerna även på fysiska produkter eller i olika kontorsmiljöer.