Till huvudinnehållet

Grythyttans Gästgivaregård

Your cup of tea?
Contact Fredrik Vannestål
fredrik.vannestal@strateg.se
+46 701 84 44 21

Konsten att återskapa den svenska julstämningen

Den svenska julstämningen är verkligen speciell med sin blandning av urgamla folkliga seder, modernare traditioner och självfallet mat. Massor av mat. Vi ville återge just den stämningen på film för vår kund Grythyttans Gästgivaregård, en av de mest framstående platserna för mat- och vinupplevelser i norra Europa.

Uppdrag: att marknadsföra julbordet

Vårt uppdrag var att öka antalet gäster på de julbord som Grythyttans Gästgivaregård traditionellt serverar under november och december. Nästan alla restauranger kommunicerar sitt julbordserbjudande på liknande sätt: dokumenterande bilder eller videofilmer av mat och människor som äter. Mycket informativt, men inte särskilt inspirerande. Julbordssegmentet behövde förändras.

Försöker fånga den äkta julstämningen

Vi ville göra något annorlunda – vi ville fokusera på att skapa en känsla. Vi bestämde oss för att utgå från att den potentielle kunden redan kände till att maten är väldigt bra på Grythyttans Gästgivaregård. Istället skulle vi skapa en känsla av mystik och försöka fånga den äkta julstämningen på film

Vi ville att människor skulle bli fascinerade

I själva verket var 90 procent av den mat vi filmade inte en del av Grythyttans Gästgivaregårds julbordserbjudande, utan fungerade bara som symboler för det svenska sättet att fira jul. Vi ville få människor att fascineras av färgerna och skönheten hos den rosa laxen, de röda äpplena och den gröna grönkålen, som filmades i slow motion med en förförisk ljussättning. För att knyta ihop det hela lade vi på en gammal julsång i en a capella-version. Valet av musik bidrog till att skapa den finstämda och högtidliga känsla vi ville ha.

Resultatet? En framgång!

Så uppnådde vi det resultat vi ville ha? Absolut. Vi körde filmen på sociala medier under den sista veckan före julafton, och resultatet blev mycket bra. Massor av nya bokningar kom in, inte bara till julbordet, utan för hela Grythyttans Gästgivaregårds utbud av mat- och vinupplevelser. Planen är att använda filmen på nytt under 2019 i ett tidigt skede för att marknadsföra julevenemang för företag. Den kommer också att köras på sociala medier under fjärde kvartalet, med fokus på privatpersoner.