Till huvudinnehållet

Your cup of tea?
Contact Elizabet Slivo
elizabet.slivo@strateg.se
+46 701 84 44 49

Lätt att göra rätt i sociala medier

Mättjänstföretaget Exact fanns i sociala medier men saknade tydliga riktlinjer för vad som ska delas, på vilket språk och i vilka kanaler. Det gjorde det svårt för dem att jobba strukturerat mot mål och resultat – och intrycket för målgruppen blev rörigt. Lösningen blev en engagerande strategi och tydlig aktivitetsplan.

Strategi och aktivitetsplan

För att ta fram en strategi genomförde vi en workshop med marknads- och hr-ansvariga. Utifrån resultatet skapade vi en aktivitetsplan och en guide som tydligt visar vilket innehåll som ska delas, när och i vilka kanaler. Guiden innehöll också riktlinjer för tonalitet och visuellt uttryck. Och kanske viktigast av allt: vilka som är ansvariga för vad, vem som tar fram material och vem som klickar på publicera.

Facebook

Här satsar Exact främst på rekrytering av nya medarbetare. Mätkonsulter är extremt eftertraktade men Exact kan locka med stora projekt, mycket eget ansvar – och kanske viktigast av allt, en enormt härlig team-känsla. Traditionellt sett hänger de flesta som är sugna på nytt jobb på LinkedIn, men inte mätkonsulterna märkte vi, och flyttade genast det innehållet till Facebook. 

Ex: Tankenötter som de kluriga mätkonsulterna uppmanas att lösa och tagga andra smarta kollegor. Redan det första inlägget nådde 1 216 personer och 19 mätkonsulter taggades bland kommentarerna.

LinkedIn


På LinkedIn når Exact kunder och potentiella partners genom att sprida kunskap och branschnyheter. Byggbranschen är inne i en digitaliseringsfas och där är Exact långt fram i både erbjudandet och kompetens. Här visar de upp projekt de jobbat med, vad som varit unikt med dem och hur de löste uppgiften. Exacts koncern-vd delar också artiklar och skriver egna reflektioner som har med branschen att göra.

Ex: Efter branden i Notre Dame kom det fram att Andrew Tallon, a pioneering architectural
historian, på eget bevåg hade 3D-skannat hela den anrika byggnaden och alltså skapat en digital tvilling av den. Information som kan bli helt avgörande i restaureringen och uppbyggnaden. Vd delade kunskapen genom en artikel på LinkedIn med egna reflektioner.

Instagram

Att jobba som mätkonsult innebär ofta att resa och att arbetsplatsen är i coola eller vackra miljöer. Vissa tycker att en nackdel med jobbet är att det kan bli ensamt ute på fältet. På
Exact har de en stark vi-känsla och jobbar allt som oftast i team. Både vi-känslan och de coola miljöerna visar vi upp på Instagram för nyfikna mätkonsulter – och det engagerar.

Ex: Fredric kontrollmäter en damm i Gideåbacka. William och Jonas monterar pelare i projektet E39 Kristiansand.

Resultat

Mycket har handlat om att följa upp innehåll och engagemang och vrida och vända på uppdateringarna för att nå rätt. Vi analyserar löpande vilka trender som gäller inom de olika sociala medierna och är snabba på att justera och anpassa innehållet. Det har inneburit att Exakt har fått en stor följarskara, som ökar hela tiden. Exponeringen har ökat med 15 procent.

Annonsera för att hitta flera

För att nå ännu fler potentiella medarbetare gjorde vi en riktig annonsoffensiv. Genom konceptet ”Nära räcker inte. Det måste vara Exact.” attraherar vi rätt personer till rätt plats. Här är bara några exempel på hur konceptet sett ut hittills: