Till huvudinnehållet

Vad är Lead management – och hur blir man bra på det?

Börja i liten skala och öka. Se hur fler och fler potentiella nya kunder rullar in. Öka företagets marknadsandel. En baggis? Vi fick en pratstund med Leif Goldkuhl, account director hos Strateg, om hur man kommer igång med Lead management (eller nykundsrekrytering).

Vad är Lead management?

Det handlar om att identifiera och lokalisera målgrupper och att hantera dem i en databas. Det handlar om vilka problem de har – och att visa att ditt företag kan lösa dem. Ett sätt att hitta nya kunder, helt enkelt.

Låter spännande! Berätta mer.

När du digitaliserar och automatiserar kommunikationen med hjälp av den här modellen kommer du att få potentiella nya kunder i inkorgen varje dag. Och ju bättre du blir på det, desto fler kunder får du.

Hur blir man då bra på det?

Först och främst måste man veta vilka målgrupperna är och var de finns. Det handlar om att vara praktisk. Det är bra om du har ett CRM-verktyg eller en databas av något slag. Men du kan också börja med mindre, smarta lösningar. Sedan är det dags att kombinera inkommande marknadsföring, dvs. att ha en lösning redo för kunder som lösningar svar på sina problem, med utgående marknadsföring, där du aktivt söker upp din målgrupp med ditt erbjudande. Glöm inte att engagera försäljning, kommunikation och marknad. Alla måste vara med.

Vad händer när du gör allt detta rätt?

Massor! Du kan öka kundandelen och marknadsandelen. Du kan även hitta anställda och leverantörer. Det är ett sätt att systematiskt hitta alla som är intresserade av ditt företag – oavsett vilka de är.

Hur ”Lead” är ditt företag? Det kan du ta reda på hos lead.strateg.se

Vill du veta mer?
Kontakta Elizabet Slivo