Till huvudinnehållet

Vi står bakom Bröstcancerförbundet

Bakgrund

Under våren 2022 var vi med och hjälpte Bröstcancerförbundet att hitta en ny väg framåt med sin identitet. Genom åren har det visuella blivit spretigt, men kärnan med det rosa är urstark. Vår uppgift var att jobba med det som finns, och skapa ordning. Helt enkelt att vidareutveckla varumärkesplattformen och ta fram en ny grafisk identitet. En annan viktig del var att ta fram ett sammanhållande kommunikationskoncept.

Nytt koncept och visuellt uttryck

För oss var det självklart att utgå från det rosa och bandet, som både är en fysisk produkt och en del av logotypen. Bröstcancerförbundets kärnverksamhet är att stötta forskning och stötta kvinnor med bröstcancer. Det var ur den stöttande rollen som kommunikationskonceptet växte fram. ”Vi står bakom dig” är ett koncept som kan omfatta en mängd olika teman och budskap.

Resultatet

Slutresultatet är ett tydlig och unikt visuellt uttryck som kommer hjälpa Bröstcancerförbundet att verkligen äga den rosa färgen. Och de har fått ett koncept som organisationen kan leva med i många år framåt.