wer

WERs resa mot dubblad omsättning.

wer

WERs resa mot dubblad omsättning.

När Peter och Håkan Eriksson tog över WER, satte de en tuff målsättning. På fem år skulle omsättningen fördubblas.


– Hittills har vi ökat med 70 procent och vi har nästa år på oss att nå målet. Jag tror vi klarar det, säger Peter Eriksson. Hur är det möjligt? Häng med på resan som WER inledde med Strateg 2008.

WER är i dag en ledande leverantör av tryckluftsverktyg till landets verkstäder. Men som nyblivna ägare till WER 2007 insåg Peter och Håkan Eriksson, som båda tidigare varit anställda, att det behövdes en nystart. Det skulle märkas både internt och bland kunderna att WER:s nya ägare hade stora ambitioner.


– Hösten 2008 kontaktade jag Strateg och bad om hjälp att göra om den grafiska profilen. Det var klart lagom till årsskiftet och blev väldigt lyckat, säger Peter.

 

Ja, så lyckat att det gav mersmak. Samarbetet med Strateg fördjupades och utvecklades. Slag i slag presenterade WER nyheter som vässade profilen.

 

Några exempel:

1. En utökad och nydesignad årlig katalog.
2. Kundtidningen WERktygsmagasinet.
3. Samarbetet med racingstjärnan.

Fredrik Ekblom som frontat såväl kampanjer som olika kundevent och dessutom bloggat på WER:s hemsida.

Tre höjdare

WERktygsboken

Beslutet att göra om den årliga katalogen, ge den en snygg design och göra den inbunden.


– Den gillas av kunderna, katalogen ”lever” och används.

Samarbetet med Fredrik Ekblom

– Vilken kick det blev! Jag kommer ihåg när vi fick låna hans tävlingsbil till Automässan i Göteborg, det fick ett riktigt bra genomslag.

Nöjd kund-undersökningen

– Det var egentligen inget jag ville ha. Jag blev övertalad av Strateg, måste jag erkänna. Resultatet av den har gett oss otroligt mycket kunskap om vad vi måste jobba vidare med. Visst, man kan sitta på sin kammare och gissa, men nu har vi svart på vitt vad våra kunder tycker.

Efter NKI-undersökningen:

Bra ska bli ännu bättre!

I vintras beslutade WER att göra en NKI-undersökning enligt Strategs koncept Lyssna & Lär.


–Det är en sak att tro och en annan sak att veta vad kunderna tycker och känner för WER, säger Peter Eriksson.


Först samlades WER-kunder på ett handfull platser i Sverige och olika frågeställningar mejslades fram. Det resulterade i en enkät som gick ut till samtliga kunder. När svaren analyserats fick WER ett NKI på 83.


– Det är en mycket bra siffra. Man kan säga att 75 är godkänt och att 80 är bra, säger Stina Strömberg, projektledare på Strateg.

 

Förbättringar

Många kunder är bland annat nöjda med bemötandet som WER ger vid service och reklamation leveranssäkerhet och produktutbudet. Även de aktiva säljarna fick beröm, men det finns önskemål om fler bokade möten med tid för information om produkterna och kundnyttan med dem.


– Det har vi redan tagit fasta på, säger Peter Eriksson och pekar på några andra förbättringsåtgärder som kunderna föreslagit och som ska genomföras.


– I vår marknadsföring ska vi ha mer fokus på fakta om produkterna och argumentera fördelarna tydligare. Och vid lansering av nya verktyg ska vi även erbjuda demonstrationsverktyg till ett rabatterat pris.


Peter Eriksson ser inte den genomförda NKI-undersökningen som en isolerad företeelse. Det är istället början på ett kundorienterat utvecklingsarbete.


– Ja, tanken är att fortsätta med den här typen av undersökningar och lyssna på våra kunder.

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Leif Goldkuhl, Kundansvarig / strategisk rådgivare

070-184 44 09

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Leif Goldkuhl, Kundansvarig / strategisk rådgivare

070-184 44 09