Swecon

Tar ut en ny, gemensam riktning

Kund: Swecon

Kategori: Varumärkesarbete

Swecon

Tar ut en ny, gemensam riktning

För drygt ett och ett halvt år sen kände våra vänner på Swecon att det var dags att se över varumärket. De ville uppdatera tankarna om vart Swecon ska och hur de ska ta sig dit, om vilka de vill vara och vad de vill lova sina kunder. Och sånt här gillar vi. Att få hjälpa till att reda ut begreppen och dessutom bidra till att ta alltihop vidare ut till var och en i organisationen, det är något av det bästa vi vet. Så här gjorde vi det tillsammans med Swecon:

1. WORKSHOPS

Vi tog fram material och höll i ett antal workshops med ledningsgrupp och regionchefer. Vid varje tillfälle jobbade vi med olika delar av varumärket, med erbjudande, image, löfte, vision och värdeord.

2. IMPLEMENTERING

När alla delar var noggrant diskuterade, vägda på guldvåg och formulerade utifrån Swecons förutsättningar mejslade vi tillsammans fram ett upplägg för att ta det nya tankesättet vidare till alla anläggningar. Där ingick bland annat ett verksamhetsnära arbetsmaterial och ett antal kortfilmer. Filmerna lyfte verkliga situationer och var ett suveränt underlag för samtal om värdeord i mindre grupper.

3. MEDARBETARDAG

Ett intensivt, men också mycket roligt arbete måste såklart firas. Det gjorde Swecon genom att bjuda in samtliga 500 medarbetare till Clarion Hotel Arlanda Airport för en heldag med övernattning. Och att det blev en grymt lyckad fest, det kan sannerligen inte vi på Strateg ta åt oss äran av. Det löste de helt och hållet själva. Vi bidrog bara lite, med den inbjudan som skickades ut, med en proffsig moderator och en ”bildoktor” som på sitt alldeles egna sätt gick igenom företagets historia.

4. BILDERBOKEN

Varumärkesarbetet och den stora medarbetardagen sammanfattades i en 48-sidig bok med en del text, men framför allt väldigt många bilder. Ett härligt minne som skickades ut som tack till alla medarbetare.

5. ARBETET FORTSÄTTER

Nu jobbar Swecon vidare med att få värdeorden att vara en naturlig del i vardagen för alla, i varje möte med kunder och med sina medarbetare. Vi på Strateg finns som alltid nära till hands för input eller material. Och så har vi satt igång med nästa Swecon Magazine. Var sak har som bekant sin tid.