swecon

Fjorton års samarbete och vitalare än någonsin.

swecon

Fjorton års samarbete och vitalare än någonsin.

Swecon – återförsäljare av Volvo Construction Equipments anläggningsmaskiner – startade 1999. Så långt sträcker sig också samarbetet med Strateg, som med åren utvecklats och fördjupats.

Ett välmatat kundmagasin

Under årens lopp har Strateg tagit fram en mängd traditionellt marknadsföringsmaterial som foldrar, broschyrer, kataloger, kampanjblad samt material inför mässor och event. Och som en röd tråd löper utgivningen av kundtidningen Swecon-Nytt.
Det började som ett fyrsidigt alster i A3-format, men efter flera omgörningar är det nu ett välmatat och modernt formgivet magasin som trycks i cirka 18 000 exemplar med många kundreportage, branschnyheter och information om pågående kampanjer.

Filmer som når ut

Sedan några år kompletteras Swecon-Nytt med att utvalda reportage även filmas, där Strateg står för manus och kontakt med produktionsbolag.

 

Ytterligare filmer om bland annat produkt- nyheter har lagts till och i dagsläget har Swecons Youtube-kanal över160 videoklipp och närmare 1 800 prenumeranter.

Några av de mest populära filmerna handlar om Volvo L60G PCP (Performance Concept Prototype), där målsättningen var att Swecon skulle bygga världens snabbaste hjullastare. Strateg var med och dokumenterade projektet från första början och ”monstermaskinen”, med föraren Karin Olsson bakom ratten, satte under 2012 två uppmärksammade världsrekord: först 103 km/timme och senare 120 km/timme.

Smarta sajter ger resultat

I slutet av 2012 fick Strateg i uppdrag att skapa responsiva kampanjsajter. Det betyder att sajten automatiskt känner av vilken typ av enhet som används – dator, läsplatta eller smartphone – och anpassar sidan därefter.

– Det är ett nytt verktyg som vi är mycket nöjda med. Nu kan vi mejla eller sms:a ett erbjudande till kunderna. Den som öppnar det i sin smartphone kan enkelt scrolla fram ”sin” Swecon-anläggning och ringa direkt från maskinen. Är det efter kontorstid, sparas kundens kontaktinformation och vi ringer upp nästa dag.


Besök webbplatsenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Förbättringar lönar sig

Swecons kärnvärden är ”Service, trygghet och omtanke”. Det är något som Swecon tar på allvar genom att lyssna på kunderna. I juni 2012 drog Swecon, i samarbete med Strateg, igång en stor kundundersökning. Kundnöjdheten mäts löpande vilket innebär att ett urval av samtliga verkstadsärenden följs upp via en telefonintervju. Kunderna kontaktas så nära verkstadsbesöket som möjligt.

 

Om någon är mindre nöjd med något, och känner att de vill ha eller ge återkoppling i ärendet, får ansvarig verkstadschef kontakta kunden och reda ut saken.


Under det första halvåret intervjuades 1 200 kunder och Strateg kommer under 2013 fortsätta att mäta kundnöjdheten bland Swecons verkstadskunder.

– Kundnöjdhet är kolossalt viktigt för oss. På det här viset vet vi exakt, på verkstadsnivå, hur bra vi lyckas och kan åtgärda eventuella problem direkt. Dessutom kan vi sätta upp mål för kundnöjdhet och hela tiden följa hur det går, säger Fredrik Rigö.

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Per Andersson Banck, Kundansvarig / strategisk rådgivare

070-184 44 05

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Per Andersson Banck, Kundansvarig / strategisk rådgivare

070-184 44 05