Örebro Konserthus

En klassiker i ny tappning

Vem?

På Fabriksgatan, mitt i stan och längs med Svartån, ligger Örebro Konserthus. Hem för internationellt etablerade Svenska Kammarorkestern. Och för massor av andra evenemang i olika genrer för både stora och små öron.

Bakgrund

Vårt samarbete med Örebro Konserthus och Svenska Kammarorkestern sträcker sig ända tillbaka till 2008. Ändå vågar vi påstå att det aldrig hänt så mycket som just hösten 2015. Det började med ett helt nyrenoverat konserthus – och landade i allt det här …

Symbolen Den nya symbolen är en rörelse som speglar musiken, i formen av ett ”S”.

EN HELT NY GRAFISK PROFIL

Svenska Kammarorkestern och Örebro Konserthus har fått ny kostym. Basen är vit och svart och guld fungerar som krydda. Bra för läsbarheten, ger en inbjudande känsla och speglar det fräscha, luftiga huset.

Bildmanér Bildmanéret förstärker att musikerna är en del av huset och ger en drömsk känsla.
Logotyp Nya logotyper som harmoniserar med varandra. Örebro Konserthus invigdes, för första gången, 1932 och därför är de inspirerade av 30-talets typografi.
Svenska Kammarorkesterns komplementfärger Konsertserierna heter som dagen och tiden de går på.
Mönster Husets fönsterfasader bildar ett blockmönster som används i den grafiska kommunikationen.
Örebro Konserthus komplementfärg Den gröna komplementfärgen kommer från konserthusets ärgade koppartak.

En webbplats som inspirerar

På webben är Örebro Konserthus taket och väggarna till Svenska Kammarorkestern – precis som i verkligheten. Du surfar alltså in på orebrokonserthus.com och där får Svenska Kammarorkestern ta ordentligt utrymme. Sida vid sida finns restaurangen Umami och flera andra evenemang, för både stora och små, i olika genrer som du kan uppleva i konserthuset.

Det är enkelt att hitta på den nya webben, till exempel är det bara fyra ingångar på startsidan.

Här handlade det om att våga rensa och att bara prata med de tidigare identifierade besökstyperna.

Stora bilder förmedlar stämningen och väcker känslor. Med hjälp av animationer ska det kännas som att du svävar, snarare än hoppar, runt på sidan. Kika in själv, så förstår du nog.

Besök orebrokonserthus.com

Känslor i världsklass

När du köper en biljett till Svenska Kammarorkestern får du mer än en konsert, du får en upplevelse med starka känslor. Hur får vi fler att upptäcka det? Genom en kampanj där känslorna får stå i fokus.

Precis som i en ordbok beskrevs varje känsla med fonetisk skrift och en förklaring som subtilt flörtade med musiken.

Eftersom tre av fyra enheter inte hade någon avsändare (modig kund!) fick den som såg känslorna tid att smälta betydelsen av dem. Utan logotyper och URL:er. Sedan mötte vi upp med svar på hur man kan uppleva mer av de här känslorna: under en konsert med Svenska Kammarorkestern.

Nytt hus, nya möjligheter

Sommaren 2014 stängde Örebro Konserthus tillfälligt för att bli helrenoverat. Nu finns det fler scener, taket har lyfts och akustiken förbättrats, restaurangen Umami har flyttat in och allt är fräscht och ändamålsenligt.

I början av december var det öppet hus – med tusentals besökare! På Strateg hjälpte vi till att fylla huset och tog tillsammans med marknadsavdelningen på konserthuset fram en bok som delades ut till besökarna. I den fick man läsa om allt från husets historia till hur renoveringen gått till och intervjuer med inblandade aktörer. Och frossa i massa bilder.

”Nu har vi fått ett hus som rymmer alla känslor under ett och samma tak.” Beryl Lunder, vd Länsmusiken i örebro
1 / 19
Örebro Konserthus

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Leif Goldkuhl, Kundansvarig / strategisk rådgivare

070-184 44 09