ÖBO

Lägenheter med plats för det som är du

ÖBO

Lägenheter med plats för det som är du

Kund: ÖBO

Kategori:

Du som gillar dansk design, schysta uteställen eller morgon­­yoga – välkommen hem!

Utmaning

ÖrebroBostäder (ÖBO) bygger ett nytt hyreshus med 70 lägenheter mitt i stan. Det har blivit svårare att hyra ut nyproducerade lägenheter. Dels är det många som bygger nytt och slåss om hyresgästers uppmärksamhet, dels är det förstås dyrare att bo i en helt ny lägenhet än i en äldre.

För att vara säkra på att hyra ut hela huset på Honolulugatan vill ÖBO ha 10–20 intresseanmälningar per lägenhet. Dessutom ville de ta ett omtag om sitt uttryck – våga sticka ut mer, helt enkelt. Och så ett litet krux, det fanns inga bilder på lägenheterna än.

Målgrupper

Vår planner Stina mejslade fram två målgrupper som passar perfekt för hyreshuset: ”Mingel med stil” är singlar i 25–40-årsåldern som bor i hyresrätt, jobbar mycket, är uppkopplade dygnet runt och hänger ute med sina kompisar efter jobbet och på helger.

”Kosmopoliter” är ensamstående och/eller par i medelåldern som inte har barn alternativt vuxna barn som flyttat hemifrån. De har lite högre inkomst än genomsnittet, vill ha nära till stadens puls, reser mycket och njuter av livets goda.

Insikter

Stina skickade även med ett gäng insikter kopplade till målgrupperna.
”Det är viktigt att låta sitt hem visa vem man är – eller den man vill vara. Målgruppen inspireras och upptäcker nya trender i sociala medier, främst på Instagram. De vill bo centralt.”

Lösning

Och hur gjorde vi då? Jo, vi väckte nyfikenhet hos målgruppen genom att beskriva deras livsstilar och personlighet genom kläder och prylar. Och på så sätt visa att de hör hemma på Honolulugatan.

 

Utifrån målgrupperna skrev vi ihop personas på fyra fiktiva personer som skulle kunna bo i huset. Två singlar och ett par. Det gjorde det superenkelt att plocka ihop saker till fotograferingen. Sakerna fotade vi ovanifrån, kallas för flat lay (om du vill briljera med ett häftigt ord framöver), precis så som vi är vana att konsumera bilder på Instagram.

Copyn flörtar med det klassiska mäklarspråket, men istället för att beskriva lägenhetens karaktär kopplar den till målgruppens livsstil. Viktigt, viktigt att vara tydlig med att det handlar om lägenheter.

 

Kommunikationen spreds i sociala medier, annonser i dagspress, mejl till ett urval av ÖBOs kunder, stortavlor på stan och på bussidor.

Resultat

Och du, det funkade! Efter kampanjens första veckor hade ÖBO fått in strax över 750 intresseanmälningar. Nu väntar den stora bostadsmässan BOstad2017 och sen ska kampanjen ut en omgång till. Och då hoppas vi förstås att ännu fler hittar hem till Honolulugatan.

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Fredrik Vannestål, VD / strategisk rådgivare

070-184 44 21

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Fredrik Vannestål, VD / strategisk rådgivare

070-184 44 21