KVÄLLSTIDNINGARNA

Vi gör kvällstidningarna starkare i butik.

KVÄLLSTIDNINGARNA

Vi gör kvällstidningarna starkare i butik.

De digitala medierna gör det allt svårare för papperstidningen att nå ut med nyheter. Tidningen är inte längre begränsad till frukostbordet – idag kan vi lika gärna läsa den i mobilen på väg till jobbet eller bläddra bland nyheterna på en iPad. För att bli starkare som kategori har Aftonbladet och Expressen börjat samarbeta i butik – ända fram tills konsumenterna ska besluta vilken kvällstidning de ska köpa.

Underlätta för återförsäljare

Först och främst behövdes ett gemensamt kommunikations­koncept. Vi tog fram en återförsäljarwebb som blev hjärtat i all kommunikation: kvallstidningarna.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

– Det fungerar jättebra att ha en gemensam återförsäljarwebb. Återförsäljarna är mycket positiva eftersom de bara behöver använda sig av en webbplats istället för tre, och ringa ett nummer istället för två. Vårt samarbete har helt klart underlättat deras arbete i butik, berättar Dan Ferna, Trade Marketing Manager på Aftonbladet.

Butikskollen ökar försäljningen

Hur kvällstidningarna hanteras och vilka tidningsställ som används för att exponera dem i butik har stor påverkan på försäljningssiffrorna. För att få bättre koll på butikernas rutiner och vilka ställ de olika butikerna har gjorde vi Butikskollen. Där får butikerna själva fylla i svaren. Smidigt! Dessutom är det säljkårens absolut viktigaste redskap för att hjälpa butikerna att bli så bra som möjligt.

Återförsäljarna utbildas i lönsamhet

Kvällstidningsskolan är till för alla återförsäljare som vill få bättre koll på hur kvällstidningarna kan ge mer klirr i kassan. Vi ville nämligen berätta om hur stor vinst många sålda tidningar ger.


– Där finns massor av tips och trix för hur de kan öka butikens försäljning av kvällstidningar och på så sätt också öka lönsam­heten, säger Ida Testén som är Key Account Manager på Expressen.

Ett lyckat samarbete

Det gemensamma konceptet har tagits emot mycket väl av målgruppen – butikerna tycker att arbetssättet blivit enklare, snabbare och bättre.


– Det är tydligt att tillsammans är vi starkare i butik. Återförsäljarna är nöjda, speciellt eftersom de kan kontakta oss på ett enkelt sätt. Men vi blir också vassare som kategori – våra aktiviteter i butik får större genomslag, säger Dan Ferna.

– Vårt samarbete ger dessutom effekt centralt hos de stora kedjorna. Tillsammans blir vi en stor spelare på marknaden och en betydelsefull kategori som omsätter tre miljarder årligen. Vi har allt att vinna på att fortsätta att utveckla vårt samarbete, säger Ida Testén.

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Fredrik Vannestål, VD / strategisk rådgivare

070-184 44 21

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Fredrik Vannestål, VD / strategisk rådgivare

070-184 44 21