knauf insulation

Uppstickaren som vill göra allt rätt.

knauf insulation

Uppstickaren som vill göra allt rätt.

Knauf Insulation är en stor global aktör när det gäller isolering, men på den nordiska marknaden är man den nya uppstickaren.
Peter Isacsson, nytillträdd chef för Knauf Insulation i Norden, gillar utmaningen – och tar sig an den med föresatsen att göra allt rätt från grunden.


– Strateg är inte en reklambyrå i mängden, där finns ett strategiskt tänkande som genomsyrar allt.

 

I våras började Peter Isacsson jobbet som Nordenchef för tyska Knauf Insulation. Målsättningen är att de ska få ”a fair share” av den nordiska marknaden i premiumsegmentet för isolering. Ambitionen är inte gripet ur luften, han kan marknaden utan och innan med sin bakgrund på Isola-Platon, Yxhult och nu senast Rockwool.

 

Men även om produktsortimentet är heltäckande och rätt i tiden – i produktkatalogen finns miljö- och användarvänlig isolering med formaldehydfritt bindemedel – krävs det av en ny aktör att göra rätt saker i rätt ordning.

– Av erfarenhet, från mina tidigare jobb, vet jag att Strateg inte är en reklambyrå i mängden. Där finns ett strategiskt tänkande som genomsyrar allt. Därför var det naturligt att kontakta Strateg när jag började på Knauf Insulation. Vi behövde göra jobbet från grunden: vad tycker kunderna och hur kan vi ta plats på den nordiska marknaden? säger Peter Isacsson och fortsätter.


– Många reklambyråer ser ibland kunden som ett stort konto. Man brassar på med en massa aktiviteter och hoppas att något funkar. Det blir för mycket spill, tycker jag.


Något spill har det inte blivit i samarbetet med Strateg. Allt har kommit i en logisk följd och hakar i varandra, anser Peter.

Lyssna & Lär

“Vi behövde veta vad kunderna tycker om oss. Allt vi gör sedan är en konsekvens av den Lyssna & Lär-undersökning Strateg har gjort.”

Nyhetsbrev, tryckt och digitalt

Kunder och återförsäljare efterlyste mer information om oss och från oss. Nu får de våra nyhetsbrev regelbundet.”

PR

“Vi behöver kommunicera professionellt med både allmänheten och marknadens aktörer. Nu har vi en långsiktig PR-plan som gör oss synliga och tydliga.”

Kampanjen ”Testa oss”

Vi upptäckte att marknaden – såväl slutkunder som övriga marknadsaktörer – visste lite om våra produkters mervärden. Vår erfarenhet är att de som testat våra produkter också uppskattar dem. Kampanjen, med bland annat DR och butiksmaterial, var nödvändig och väldigt lyckad.”

Utbildning av personal

“Också ett resultat av Lyssna & Lär. Efter utbildningen ska säljarna fungera mer som konsulter och bollplank som kan diskutera hela byggprocessen med återförsäljare, arkitekter, byggherrar med flera.”

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Per Andersson Banck, Kundansvarig / strategisk rådgivare

070-184 44 05

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Per Andersson Banck, Kundansvarig / strategisk rådgivare

070-184 44 05