Knauf insulation

Räkna med framgång för Knauf Insulation

Knauf insulation

Räkna med framgång för Knauf Insulation

Med en matematisk formel lanserade Knauf Insulation i höst sin nya isolering EcoBatt med lägre lambdavärde och bättre isoleringseffekt. Det kan samtidigt symbolisera den målmedvetna förflyttningen av varumärket till premiumsegmentet: mindre lågpris och utökat samarbete med de etablerade bygghandelskedjorna.

 

– Strateg har utvecklats till att bli vår externa marknadsavdelning, utan dem hade vi inte nått så långt som vi gjort, säger Peter Isacsson, vd för Knauf Insulation Norden.

 

Knauf Insulation är en stor global aktör när det gäller isolering, men på den nordiska marknaden var man den nya uppstickaren för fem år sedan. Vägen in på marknaden gick via lågpris­handeln, men när Peter Isacsson kom in som ny vd för drygt två år sedan var målsättningen tydlig: produkter med hög kvalitet hör hemma i premiumsegmentet.

 

Nu är man på god väg att lyckas, allt fler bygghandlare i XL-Bygg- och Hedins-kedjan väljer att lagerhålla isolering från Knauf Insulation.

– Men det är inget som kommit av sig själv. Det har krävt hårt jobb från vår sida och effektiva, smarta kommunikations­lös­ningar från Strateg, säger Peter Isacsson.

 

När väl grunden var satt – en Lyssna & Lär-undersökning för att förstå kunderna bättre, ett nyhetsbrev i både tryckt och digital form, en fördjupad utbildning av personalen samt en medveten PR-plan – var det dags att bygga vidare med tydliga och resultatinriktade åtgärder.

Nytt vässat CRM

Den befintliga kunddatabasen vässades ordentligt genom att köpa kontaktuppgifter regionvis till potentiella kunder i strategiskt valda målgrupper. Varje aktivitet har därefter haft som huvud– eller delmål att förädla kunddatabasen. I början skötte Strateg administrationen, men det har nu – efter en utbildning – tagits över av Knauf Insulation.

 

– Utan ett bättre CRM-system hade vi inte kunnat bearbeta marknaden så effektivt som vi gjort, säger Peter Isacsson

Lokala magasin/kundmöten

Strateg producerar ett åttasidigt magasin med fem fasta sidor med branschrelevanta reportage och nyheter samt produktinformation om Knauf Insulation. Ett reportage om den lokala bygghandeln fyller ettan och det första uppslaget. Magasinet skickas ut till kunder i regionen tillsammans med en inbjudan till en byggfrukost där Knauf Insulation medverkar.

 

– En succé på alla orter. I Kungsbacka kom tre gånger fler än väntat till XL-Byggs frukost och vår säljare fick åka och köpa mer frallor, skrattar Peter Isacsson.

Ny app

Under hösten lanseras lanseras Knauf Insulations egen app. Strateg har utvecklat och tagit fram appen, där användaren bland annat snabbt och enkelt blir guidad till rätt isolering i byggnadens alla delar, får all viktig teknisk information samt kontaktuppgifter till närmaste återförsäljare.

 

– Vi ser appen som ett naturligt komplement till kundtjänst, vår tekniska support och vår webbplats. Jag är övertygad om att våra kunder kommer att ha nytta av den, säger Kenneth Ingemarsson, Nordic Technical Manager på Knauf Insulation.

Kampanj Lambda 35

Under hösten lanserades också EcoBatt 35, Knauf Insulations standardisolering med sänkt lambdavärde till 35. Den matematiska uppställningen -=+ väckte intresse och förklarade samtidigt att det var lätt att räkna hem vinsten med EcoBatt 35: att lägre lambdavärde betyder bättre isoleringseffekt, lägre energikostnader och mindre miljöpåverkan.

Kampanjen bestod av bland annat broschyrer och annonser samt PPT och utbildningspaketet ”Lambdaskolan” för återförsäljare.

 

– En bra kampanj med ett brett anslag och ett tydligt budskap, säger Peter Isacsson.

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Per Andersson Banck, Kundansvarig / strategisk rådgivare

070-184 44 05

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Per Andersson Banck, Kundansvarig / strategisk rådgivare

070-184 44 05