Knauf Danogips

Innovativa Knauf – ”Let’s Nail It!”

Knauf Danogips

Innovativa Knauf – ”Let’s Nail It!”

Sedan 1976 har Knauf levererat ”mycket mer än gips”. Strateg är med på resan när företaget bygger vidare och tar en helt egen position på marknaden.

 

Knauf bygger business med mer än bara gips

Affärsidén är lika enkel som genial: att ge kunderna möjligheten till goda affärer genom rätt produkter av rätt kvalitet. Ledorden är innovation, utveckling och kreativitet. Företaget är en av Europas största tillverkare av bland annat gipsskivor och en del av byggvarukoncernen Knauf som finns på mer än 175 platser i Europa.

 

Vid årsskiftet fick företaget inte bara en ny marknadschef utan stora delar av organisationen förändrades för att optimera och utveckla företaget framåt.

 

– Syftet är bland annat att tänka utifrån och in, med kundens perspektiv och behov i fokus, säger Magnus Olofsson, VD.

 

En del i utvecklingen var att hitta en samarbetspartner på marknadssidan som bland annat kunde fungera rådgivande. Strateg fick chansen genom en utmaning. Vi startade upp med en lite annorlunda idé…

Knauf bygger business med mer än bara gips

Affärsidén är lika enkel som genial: att ge kunderna möjligheten till goda affärer genom rätt produkter av rätt kvalitet. Ledorden är innovation, utveckling och kreativitet. Företaget är en av Europas största tillverkare av bland annat gipsskivor och en del av byggvarukoncernen Knauf som finns på mer än 175 platser i Europa.

 

Vid årsskiftet fick företaget inte bara en ny marknadschef utan stora delar av organisationen förändrades för att optimera och utveckla företaget framåt.

 

– Syftet är bland annat att tänka utifrån och in, med kundens perspektiv och behov i fokus, säger Magnus Olofsson, VD.

 

En del i utvecklingen var att hitta en samarbetspartner på marknadssidan som bland annat kunde fungera rådgivande. Strateg fick chansen genom en utmaning. Vi startade upp med en lite annorlunda idé…

Anslagstavlan möter Youtube

Knauf är en ständig del av debatten kring säkra underlag i våtrum. Företagets vision är dessutom att vara ”en vinnare i branschen”, vilket bland annat innebär att visa sin medvetenhet kring lagar, regler och kvalitet för att ta en position som ledande. 1 juli 2015 valde Byggkeramikrådet att ta bort det förbud som tidigare funnits mot att använda kartongklädd gips i våtrum. Branschen förvånades. Knauf såg sin chans att visa sin medvetenhet genom att informera om vad som gäller och samtidigt ge sin syn på saken. Strategs utmaning var, som så ofta, att få budskapet att tränga igenom bruset. Vi föreslog en liten film i stil med SVTs ”Anslagstavlan” - Saklig och informativ. Lätt att förstå, lätt att ta till sig. De animerade figurerna Saga och Kalle fick visa och berätta. Nu lever de vidare och finns bland annat som ”give away” hos Knauf i tuggummiformat. Filmen finns på Youtube och Knaufs webb.

ANSLAGSTAVLAN MÖTER YOUTUBE

Knauf är en ständig del av debatten kring säkra underlag i våtrum. Företagets vision är dessutom att vara ”en vinnare i branschen”, vilket bland annat innebär att visa sin medvetenhet kring lagar, regler och kvalitet för att ta en position som ledande. 1 juli 2015 valde Byggkeramikrådet att ta bort det förbud som tidigare funnits mot att använda kartongklädd gips i våtrum. Branschen förvånades. Knauf såg sin chans att visa sin medvetenhet genom att informera om vad som gäller och samtidigt ge sin syn på saken. Strategs utmaning var, som så ofta, att få budskapet att tränga igenom bruset. Vi föreslog en liten film i stil med SVTs ”Anslagstavlan” - Saklig och informativ. Lätt att förstå, lätt att ta till sig. De animerade figurerna Saga och Kalle fick visa och berätta. Nu lever de vidare och finns bland annat som ”give away” hos Knauf i tuggummiformat. Filmen finns på Youtube och Knaufs webb.

Kalle och Saga

Se hur Kalle får Saga att förstå vad som gäller

 

Katariina

“Tillsammans med Strateg har vi arbetat med olika marknadsföringsåtgärder utifrån en strukturerad plan. Nu börjar vi kunna se vilka resultat det ger. Jag ser fram emot vad vi kan göra tillsammans i framtiden”

Katariina Raivio Pålsson,
marknadschef för Knauf

Katariina
Knauf Danogips news

 Framåt förstås

Filmen blev startskottet för fortsatt samarbete och idag stöttar Strateg Knaufs egen marknadsavdelningen på olika sätt. Sedan samarbetet startade under hösten 2015 har vi hunnit göra annonser, olika e-postutskick och ett nytt News och även renodlat företagets kunddatabas. Newset är ett bra sätt att visa för kunden vad som händer på Knauf och samtidigt stärka sin position som vinnare i branschen. Målet är att kunna informera och ge kunden ett branschkopplat läsvärde. Vi jobbar också tillsammans med PR, där Knauf följer en strukturerad PR-plan med regelbunden uppföljning varje månad. 

Knauf Danogips news

INNOVATIVA NAIL IT SYSTEM
– Spik vs skruv

Strateg fick också möjligheten att vara med och arbeta fram material till den viktiga lanseringen av ett revolutionerande produktsystem. Ett helt nytt sätt att arbeta med ytterväggsstål med en oslagbar montagemetod. Spik vs skruv.

 

–Vi började naturligtvis jobba med kampanjidén direkt efter mötet. I bilen hem, för att vara ärlig. Men vi är många som blir inblandade från Strateg, så vår Kreativa Brief, våra arbetsprocesser och metoder är oerhört viktiga verktyg för att vi ska komma fram till rätt lösningar på rätt sätt. Säger Per Andersson Banck, kundansvarig.

INNOVATIVA NAIL IT SYSTEM
– Spik vs skruv

Strateg fick också möjligheten att vara med och arbeta fram material till den viktiga lanseringen av ett revolutionerande produktsystem. Ett helt nytt sätt att arbeta med ytterväggsstål med en oslagbar montagemetod. Spik vs skruv.

 

–Vi började naturligtvis jobba med kampanjidén direkt efter mötet. I bilen hem, för att vara ärlig. Men vi är många som blir inblandade från Strateg, så vår Kreativa Brief, våra arbetsprocesser och metoder är oerhört viktiga verktyg för att vi ska komma fram till rätt lösningar på rätt sätt. Säger Per Andersson Banck, kundansvarig.

Resultatet av Nail it System

Kort och kraftigt förenklat: Att spika istället för att skruva i stålreglar ger många fördelar. Uppdraget: Att ta fram ett produktvarumärke från grunden som sedan skulle kunna användas på olika sätt i produktlanseringen. Ett namn, ett grafiskt manér och givetvis en god plattform att utgå ifrån. Samtidigt ville vi hitta olika lösningar för olika kanaler, men med samma röda tråd. Strateg har tagit fram allt från demolådor till Knaufs säljare till en dokumentär jämförelsefilm som visar innovationen och tidsbesparingen i verklig miljö. Nail It System finns idag på marknaden och utmanar traditionen i byggbranschen.

 

– Knaufs ledord är innovation och utveckling, men det kräver intern kraft för att kunna leva upp till dessa. Därför är rätt medarbetare och samarbetspartners vår viktigaste tillgång, avslutar Katariina.

 

Nyfiken på filmen om innovativa Nail It? Den ser du här!länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Per Andersson Banck, Kundansvarig / strategisk rådgivare

070-184 44 05

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Per Andersson Banck, Kundansvarig / strategisk rådgivare

070-184 44 05