Herok bygger vidare

– med mod och magkänsla

Kund: Herok

Herok bygger vidare

– med mod och magkänsla

Det är bara fyra år sedan örebroarna Per Karlsson och Rickard Rosander bestämde sig för att göra nåt ihop – idag är Herok redan ett etablerat varumärke i byggbranschen. Mod och magkänsla är två viktiga ingredienser i framgången. Och ett nära samarbete med Strateg. Nu fortsätter varumärkesresan mot framtidens bygg- och uthyrningscenter.

För fyra år sedan bestämde sig Per Karlsson och Rickard Rosander att tillsammans skapa något eget. Något nytt. De vill samla allt inom bygg på ett ställe och skapa ett unikt affärscenter för byggbranschen i Mälardalen. Strateg kom med i ett tidigt skede, vilket Per Karlsson menar är en viktig del av framgången.

– Rickard och jag är ju två aggressiva entreprenörer. När vi satte oss ner och började spåna på namnet på det nya företaget sa någon: "Ärligt talat, ska verkligen ni två göra det där?"

Konsekvent och kompromisslöst

Strateg började med namnet och den grafiska formen – och skapade en stark profil som redan är etablerad i Örebro.


Den kanske viktigaste nyckeln till framgången är Pers och Rickards eget mod, att de vågade släppa taget om det gamla, och kompromisslöst och konsekvent kommunicera det nya företagsnamnet. Vilket är det enda sättet att få genomslagskraft.

 

– De gamla bolagen bär en unik historia som inte fick gå förlorad, säger Per. Så visst var vi tveksamma ibland, men vi litade på vår magkänsla. Att göra förändringar i den här branschen är inte lätt, och här har vi haft stor hjälp av Strateg som bett oss ha tålamod och att jobba konsekvent.

Vill ge tillbaka till staden

Herok spred namnet i alla sina kanaler – från bilar och truckar, mössor och t-shirts, till skyltar på arenor – och syntes plötsligt överallt. De har många budbärare, bland annat stöder Herok flera idrottsklubbar, inte minst ÖSK och Örebro Hockey.

 

– Det ärsjälvklart för oss. Vi har många kunder inom idrotten och dessutom gillar vi Örebro och vill ge tillbaka till staden och människorna här som hjälper oss. Vi har ett Bamseperspektiv på allt vi gör: är man stark måste man också vara snäll.

"Herok är mer än ett namn, det är en känsla"

Per Karlsson, vd, Herok

Vågar utmana varandra

Per har själv bakgrund som elitidrottare och har haft alla från Lagerbäck till Lennartsson som tränare, ledare han lärt sig mycket av i sitt eget ledarskap.

 

– För att lyckas behöver vi ha bra folk omkring oss, förklarar han. Samarbetet med Strateg är ett bra exempel där vi har en ömsesidig lojalitet och tillit till varandra. Vi byter inte byrå om vi skulle tycka någon enstaka grej är dålig, Strateg i sin tur ställer alltid upp och vågar säga till om de tycker vi tänker helt fel. Det finns ingen ängslighet i samarbetet och vi vågar utmana varandra.

Ny webbplats och komplett utbildningsprogram

Arbetet med att bygga framtidens byggcenter fortsätter. Herok har nyligen lanserat en ny responsiv webbplats som Strateg skapat, och utvecklat i sitt omfattande utbildningsprogram.

iPad med Heroks webbplats
"Living your brand"

Herok är bra på att vårda sitt varumärke. Vilket kanske inte är så konstigt med tanke på hur mycket av sig själva både Per och Rickard lägger i företagets själ.

– Vi laddar varumärket med våra personligheter, därför är vi väldigt noga med det. Herok är mer än ett namn, det är en känsla.

Och förresten – den tredje delägaren i Herok är Ingela Hellqvist.

Därav namnet Herok: HEllqvist, ROsander, Karlsson

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Fredrik Vannestål, VD / strategisk rådgivare

070-184 44 21

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Fredrik Vannestål, VD / strategisk rådgivare

070-184 44 21