Gula båtarna

Räddar liv

Film av Peter Wixtröm, Aftonbladet. Del av presentation.

Flykten, mörkret och tårarna

Medelhavet. För många av oss ett paradis. Den senaste tiden har katastrofen kastat sin mörka skugga över idyllen. Krig och misär tvingar människor till en farofylld flykt över vågorna. De riskerar sina liv i överlastade båtar för att nå tryggheten. I bästa fall når de land.

Under hösten beräknas 9 000 människor ha flytt över Medelhavet – varje dag. Som en reaktion på den akuta situationen på Medelhavet startades insamlingsprojektet Gula Båtarna till förmån för Sjöräddningssällskapets arbete på Samos.

Schibsted Sverige, med bolag som Aftonbladet och Svenska Dagbladet, har genom insamlingen bidragit med ekonomiska resurser som resulterat i möjligheten att driva projektet på plats.

– Ett enda liv och projektet har lyckats! sa Magnus Ringman, projektledare, då projektet startades hos Schibsted. Idag har snart 1 000 människor räddats av de Gula båtarna i den grekiska övärlden.

Vi kan inte göra något åt att människor måste fly, men vi kan göra allt vi kan för att hjälpa dom som är på väg.

Rätt kommunikation viktigt

För att sprida kunskapen om den akuta situationen behövdes ett professionellt presentationsunderlag. Schibsted bad Strateg om hjälp för att skapa rätt kommunikationsmaterial. Vi valde att låta betalningen för vårt arbete gå direkt in i projektet.

– För oss på Strateg var det självklart att dra vårt strå till stacken. Vi har länge arbetat med Schibsted och tyckte absolut att ett så gott initiativ måste uppmuntras. Jag uppmanar alla som har möjlighet att hjälpa till att göra det, säger Fredrik Vannestål, vår vd.

Antal räddade liv hittills:

1016

Oktober 2015 – januari 2016

Goda ringar på vattnet

De gula båtarna har varit på plats i Medelhavet runt Samos sedan oktober 2015. Det finns ett nära samarbete med övriga hjälporganisationer på plats. Förhoppningen är att projektet ska vara i minst sex månader, men allt är förstås beroende av vilka ekonomiska resurser som finns tillgängliga.

Hittills har Gula båtarna räddat 1016 människors liv. Dessutom har insatserna skapat goda ringar på vattnet och fungerar som en stark inspirationskälla för andra länder. Både den tyska, engelska och holländska motsvarigheten till Sjöräddningssällskapet är med och gör liknande insatser.

Självklart är vi med

I arbetet med kommunikationsmaterialet för Gula Båtarna blev vi obehagligt medvetna om verkligheten. Då arbetet presenterades internt för hela Strateg förvandlades ett vanligtvis kreativt och glatt konferenspass till en eftertänksam svart stund. Så självklart är vi med. Strateg bidrar i kampen för de utsatta på Medelhavet. – Jag är mycket glad för Strategs stöd. Det är viktigt att förmedla allt fantastiskt vi gör på plats och då krävs bra material. Det utmärkta arbetet har varit ett viktigt stöd, säger Magnus Ringman. Arbetet fortsätter och de glädjande siffrorna om överlevande ökar dag för dag.

Vill du också hjälpa till?

Situationen på Medelhavet är akut och mer pengar behövs. Det kostar cirka 1,5 miljoner kronor per månad att driva projektet på plats. Du hittar mer information om Gula båtarna och Sjöräddningssällskapets insats på www.gulabatarna.se
Du kan bidra genom att swisha valfritt belopp till 123 114 7313, mottagare Gula båtarna eller sätta in pengar på Bankgiro 5037-0378.

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Fredrik Vannestål, VD / strategisk rådgivare

070-184 44 21

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Fredrik Vannestål, VD / strategisk rådgivare

070-184 44 21