Elkedjan

Elkedjans kampanj gav mersmak.

Elkedjan

Elkedjans kampanj gav mersmak.

Höstens ”Hela Sverige bakar” i Sjuan blev en tittarsuccé. Och en lika stor succé för huvudsponsorn Elkedjan som bjöd på ”helgfika och sockrade erbjudanden” i sina 210 butiker över hela landet.
– Under alla tio veckor kampanjen pågick hade vi en kraftig försäljningsökning. Det var riktigt bra drag i butikerna, säger Martin Lundholm, marknadschef på Elkedjan.

Tolv entusiastiska hemmabakare, en orgie av fantasifulla recept och en sträng jury som vet hur exempelvis en perfekt krokan ska smaka och se ut. Så ser i korthet konceptet ut för ”Hela Sverige bakar” som sändes i Sjuan första gången 2012. Premiärsäsongen var succéartad, slog alla tittarrekord för kanalen och i år fortsatte framgångarna med exempelvis 700 000 tittare för finalavsnittet.


Inför höstens säsong var Elkedjan huvudsponsor och förhoppningarna var stora.

Elkedjan skulle synas i ett program med just den publik Elkedjan vill nå och dessutom kunna marknadsföra produkter som är relevanta i sammanhanget. Men när Martin Lundholm tillträdde som marknadschef i maj var det bråttom att göra något bra av satsningen.


– När jag vände mig till Strateg var det kort om tid. Inte mycket var förberett, men jag ville använda sponsorskapet för en riktigt stor och tydlig kampanj.

Helgfika med mervärde!

Programmet skulle sändas på torsdagar under tio veckor och kampanjens tema föll sig naturligt: i alla Elkedjans butiker skulle det bjudas på helgfika och nya erbjudanden varje vecka.

 

– Vi har butiker i alla storlekar, att alla ska göra likadant är omöjligt. Men kampanjmaterialet – allt från hyllvippor och pallsvep till twostands – var anpassat för både mindre och större butiker. Många ansträngde sig verkligen för att bjuda på ”gofika” med nybryggt kaffe och hembakat bröd.

"Det fanns en mysig och trevlig känsla i allt material"

Samtidigt visade Elkedjan sina muskler i marknadsföringen. Under hela kampanjperioden gick regelbundet helsidesannonser i Aftonbladet. Strateg producerade tv-spotar som visades i TV4, Sjuan, TV4 Sport och Discovery. Till det kom direktreklam, annonser i Vi i villa samt sökordsoptimering på webben som ledde till Elkedjans sajt.

– Jag är jättenöjd med Strateg. Allt i kampanjen höll ihop och den var väldigt tydlig. Det fanns en mysig och trevlig känsla i allt material, som hängde ihop bra med programmet.


– Även ute i butikerna är man nöjda. Det har varit mycket spring hos alla och det har varit en trevlig stämning med folk som fikat och pratat.

Reklamfilm

Bara plus

Och det finns det även siffror som bekräftar. Jämfört med samma period förra året är det ett kraftigt förbättrat resultat för försäljning, antal besökande och antal besökande som köpt något.

Och Elkedjans sajt formligen exploderade med en ökning av antalet unika besökare med närmare 60 procent.


– Det är ett fantastiskt bra resultat och vi lyckades hålla trycket uppe under hela perioden. Den här kampanjen gav verkligen mersmak.

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Fredrik Vannestål, VD / strategisk rådgivare

070-184 44 21