BILPROVNINGEN

Befäster sin plats i svenska folkets medvetande.

BILPROVNINGEN

Befäster sin plats i svenska folkets medvetande.

Strateg har tillsammans med Bilprovningen jobbat intensivt med att på olika sätt stärka Bilprovningens marknadsledande position. Allt för att i slutändan få fler fordonsägare att besikta bilen, motorcykeln, släpkärran och husvagnen på ... Bilprovningen. Såklart.

 

Bromsar som bromsar och styrning som styr

Det första vi gjorde var att formulera en payoff – Din trafiksäkerhet sedan 1963.­ ­Den kommunicerar vad allt egentligen­ handlar om, nämligen trafiksäkerhet,­ och­­­­­ gör det tydligt att det här är ­Bil­provningen, den aktör som har ­varit med från början. Det händer nämligen titt som tätt att ­fordonsägare tror sig åka till Bil­provningen, men istället har varit hos något av de andra besiktnings­företagen. Inte så konstigt, eftersom en del av dessa till och med ligger i ­Bil­provningens före detta ­lokaler.

Webbplats med kundfokus

Parallellt med imagekampanjen jobbade­ vi tillsammans med Bilprovningen fram en ny och mycket mer kundorienterad­ webbplats. Självklart responsiv och ­därmed mobilvänlig – det är många som vill boka eller ändra tid via mobilen. Med ­Bilprovningens breda målgrupp – fordons­ägare över hela landet – i fokus har vi byggt en webbplats som gör det enkelt att hitta det de flesta faktiskt är ute efter. Tidsbokningen. Webben innehåller förstås även all annan information­ besökaren kan behöva och förutom ett genomtänkt flöde, snygg form och ett ­enkelt och personligt språk är sajten ­sökmotoroptimerad de luxe.

Rikstäckande kampanj

Nästa steg blev en rikstäckande profilerings­­kampanj med spotar i TV, på Youtube och i radio samt digital annonsering­ m.m. Stortavlor och adshels­ vid vägar och gator valdes medvetet bort. (Allt Bilprovningen gör handlar om ­trafiksäkerhet och då kan vi förstås inte distrahera med vårt ­budskap längs ­vägarna.) Kampanjen­ ­bygger på att via en flirt med traditionell­ bilreklam och med glimten i ögat visa några av de ­viktiga punkter som kontrolleras­ av Bilprovningen för att bilen­ ska vara ­trafiksäker – och att dessa bara är några av alla de 292 punkter som Bilprovningen faktiskt kontrollerar varje gång du besiktar bilen hos dem.

”Vi är mycket nöjda”

Bilprovningens nya webbplats la­n­sera­­­des­­­­­­­­­­­ ­­­­­den 14 april och samtidigt­ drog profilerings­­kampanjen i TV, radio­ och ­digitala kanaler igång. Maria Sandström­ Anderson, marknadschef på Bilprovningen,­ sammanfattar:

– Vi är mycket nöjda med kampanjen och den nya webben. Allt har fungerat­ bra och vi har fått positiv respons, inte minst ­internt. Att Bilprovningens ­medarbetare är stolta över materialet och spontant kommenterar att det känns helt rätt är både viktigt och roligt. Nu hoppas vi förstås också att kampanjen och den nya webbplatsen bidrar till att Bil­provningen fortsätter vara förstahandsvalet för kunderna när de ska kontroll­besikta sitt fordon.

Radioreklam

Reklamfilm

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Fredrik Vannestål, VD / strategisk rådgivare

070-184 44 21

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Fredrik Vannestål, VD / strategisk rådgivare

070-184 44 21