Atlas copco

Livet blir lite enklare med smarta webblösningar

Atlas copco

Livet blir lite enklare med smarta webblösningar

För stora internationella företag med verksamhet på många olika platser i världen – och med kunder i minst lika många länder – är internet ett oumbärligt verktyg. Förstås. Och att Atlas Copco är ett av de multinationella bolag som har verklig nytta av webben blir särskilt tydligt när du på atlascopco.com kan välja ditt land bland ca 140 (!) olika länder. Därför har vi, tillsammans med Atlas Copco, lanserat flera stora webbutvecklingsprojekt.

 

En guldgruva för väldigt många

miningandconstruction.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster hade några år på nacken och började kännas omodern och svår att hantera. Det var helt klart dags för både ny design och smartare funktioner.

 

Idag är webbplatsen ett modernt forum där befintliga och potentiella kunder inom gruv- och anläggnings­branschen alltid kan hitta aktuell information. Här finns nyheter om det allra senaste och artiklar från alla nummer av Atlas Copcos egen tidning (med samma namn som webbplatsen). Det handlar om information om mängder av produkter och massor av olika dokument. Dessutom är det snyggt paketerat och lätt att hitta. En guldgruva, helt enkelt, för väldigt många människor runt om i världen.

Smidigt och användarvänligt

Självklart kan besökaren snabbt ta sig till Atlas Copcos olika sidor på Facebook, YouTube och Twitter. Och via ett RSS-flöde kan den som vill få senaste nytt inom sitt intresseområde i sin mejlklient eller via en vanlig RSS-läsare. Smidigt.

 

Förresten, miningandconstruction.com är byggd i Wordpress, ett användarvänligt publiceringsverktyg som gör att uppdateringar och ny information enkelt kan hanteras av den som är ansvarig för administrationen. Sånt gillas.

Mera sälj med unikt intranät

Underground Rock Excavation Marketing web är ett intranät skapat från grunden för Atlas Copcos underjordsdivision – Atlas Copco Underground Rock Excavation.

 

På Internal web samlas alla olika typer av sälj­material och hjälpmedel som kan underlätta och bidra till försäljningen av divisionens produkter. Det handlar om allt från tekniska specifikationer och produktfoldrar till power­point­presentationer, annonser, filmer och väldigt mycket mer.

 

Finessen med URE Marketing web är förstås att alla försäljnings­enheter världen över ska kunna få tillgång till rätt försäljningsmaterial på ett enkelt och smidigt sätt. Perfekt exempelvis när en ny maskin ska lanseras – bara att gå in på webben och hämta material och riktlinjer, var säljaren än befinner sig.

 

URE Marketing web ersätter de traditionella data­baserna, som tidigare var vad som gällde om någon ville komma åt ett visst material. Nu finns all information webbaserat och på ett enda ställe. För att underlätta ännu mer finns en instruktions­film som guidar användaren i konsten att hitta det material hen behöver.

 

Värt att nämna är förstås samarbetet med teamet från Indien och Kina, som implementerade webbplatsen i affärs­plattformen Sharepoint. World wide, som sagt.

Underjordiska nyheter gör sig bäst på nätet

Atlas Copco Underground Rock Excavation ville också ha ett läsvänligt nyhetsbrev, ett smart sätt att distribuera det på och ett minst lika smart sätt att spara alla nyheter som har kommit ut.

 

Resultatet är Underground News, ett digitalt nyhetsbrev som med jämna mellan­rum landar i inkorgen hos medarbetare inom koncernen.

 

Underground News är designat enligt konstens alla regler, tilltalande och lättill­gängligt, men framför allt är det skapat i en html-mall som gör det möjligt för en redaktör att enkelt lägga in både text och bild utan att grunddesignen förändras.

 

En snygg html-mall är i och för sig inte värd mycket om inte nyhets­brevet hamnar hos rätt person i rätt tid. Minst lika viktigt var därför att komma igång med ett funktionellt och lätt­hanterligt system för att skicka ut Underground News.

 

Och på webbplatsen för Underground News sparas alla nyheter som skickas ut i ett arkiv, logiskt och överskådligt, så att vem som helst, när som helst, kan hitta det man söker.

En ny familj maskiner

Atlas Copco Undergrounds flaggskepp Boomer har en boom (den del av maskinen där borren fästs) som länge varit omtalad för sin styrka, precision och räckvidd. Den är så pass bra att ytterligare två maskiner blivit utrustade med boom BUT 45: Simba och Boltec. Tillsammans går de tre maskinerna under namnet E-force.

Viktigt att kunna grotta ned sig i data

För att marknadsföra den nya familjen av maskiner tog vi fram en kampanjsida som lanserades på Facebook. Där kan besökaren bland annat rotera de olika maskinerna i 360 grader och upptäcka alla dess fördelar. Självklart kan man grotta ned sig i all teknisk data också. Det är viktigt!

 

Ta dig gärna en titt:

www.facebook.com/AtlasCopcoUndergroundlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Massa fördelar i en app

För att samla nyheter, referenser, information om maskiner och massa annat nyttigt från Atlas Copco Underground togs beslutet att bygga en app. Men hur skulle användarna upptäcka alla funktioner och fördelar med appen?

 

Helt klart var att vi ville förmedla det på ett informativt, snyggt och peppande sätt!

Guide och inspiration

Resultatet? En film som fungerar som både guide och inspiration – och som är kopplad direkt till ställena där appen går att ladda ned.

 

Så luta dig tillbaka, tryck på play – och se hur det går att lansera en app på ett riktigt tilltalande sätt.

 

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Per Andersson Banck, Kundansvarig / strategisk rådgivare

070-184 44 05

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Per Andersson Banck, Kundansvarig / strategisk rådgivare

070-184 44 05