Orginal-design
New-design

Arbesko

Lansering av den perfekta skon

VEM?

Arbesko utvecklar och tillverkar skydds- och yrkesskor. Företaget har en lång historia och har varit marknadsledande i många år. Otaliga är de hantverkare, industriarbetare, kockar, sjuksköterskor, oljeplattformsarbetare, anläggare, poliser ... (listan kan göras hur lång som helst) som har stått och gått i ett par Arbesko.

VARFÖR?

På Arbeskos marknad – framför allt Norden, men även andra delar av Europa – råder hyperkonkurrens. Nya märken poppar upp, ofta med tillverkning i låglöneländer och med långt ifrån samma höga kvalitet och ergonomiska tänk som Arbesko erbjuder.

När företaget under våren 2015 skulle lansera den nyutvecklade skyddsskon Arbesko 342 gällde det att visa sig som det ledande, moderna och innovativa varumärke Arbesko är. Visa att det gör skillnad att välja en sko från Arbesko helt enkelt. När Arbesko presenterade den nya skon för oss på Strateg beskrev de den som sin bästa någonsin. Nu gällde det att få återförsäljare, större företag (som köper direkt från leverantör istället för hos åf) och slutkunder att förstå storheten.

"Äntligen är vi lite kaxiga"

HUR?

Vi började med att prata med Richard Parent, som är forsknings- och utvecklingschef på Arbesko. Att få höra hur tankarna har gått under hela processen gav oss mängder med kunskap, ett huvudbudskap och en övertygelse om att Richard själv skulle få berätta för målgrupperna om Arbesko 342. Trovärdigt. Och väldigt trevligt att vid sidan av den visserligen snygga, men av naturliga skäl ganska opersonliga skon, få möta blicken hos en människa.

Men framför allt valde vi att fokusera på skon. Den perfekta skon. På designen, innovationerna och fördelarna för användaren. Tänket genomsyrar såklart hela kampanjen, från säljarnas digitala presentationer till annonser i olika kanaler, butiksmaterialet som stöttar hos åf och den unika kampanjsajten som fångar upp viralt.

Resultat

RESULTAT?

Lanseringen gick lysande. Både återförsäljare och slutkunder föll för Arbesko 342, som gick direkt upp i toppen på Arbeskos försäljningslista. Materialet fungerade dessutom som ett startskott för ett nytt grafiskt uttryck och tuffare attityd. Efterlängtat och mycket uppskattat internt. Eller som en av säljarna konstaterade: ”Äntligen är vi lite kaxiga.”

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Hans Tedsjö, Kundansvarig / strategisk rådgivare

070-184 44 04