Aftonbladet

Vi hittade Sveriges tidningshjältar – och fick dem att sälja mer!

Kund: Aftonbladet

Kategori: Kampanj, Event/Mässa, App

Bakgrund

Tidningsbranschen är mitt uppe i en förändringsfas. Allt fler konsumerar nyheter via digitala kanaler – men vi är fortfarande många som uppskattar den traditionella pappersupplagan. Aftonbladet bestämde sig för att ge den sistnämnda en extra skjuts.

Gaming Mac Gaming TV Gaming Controller

Hur?

En sak är säker: Utan återförsäljare, ingen papperstidning. Lösningen blev att motivera återförsäljarna att sälja ännu mer av Aftonbladets produkter. Vi tog fram en försäljningstävling där de 50 bästa butikerna belönas med en utbildningsresa för två till en spännande plats – inte sällan utomlands. Året var 2010 och Jakten på Sveriges tidningshjältar startade.

Aftonbladets återförsäljare är allt från stora livsmedelsbutiker till bensinmackar och kiosker. För att alla ska ha samma chans att vinna tävlar de mot sig själva. Försäljningsökningen räknas i både antal och procent och jämförs med försäljningen under en tidigare period för återförsäljaren.

Bologna

Full fart mot Bologna

Varje år twistas kampanjen – men det är alltid Supersäljaren som är frontfigur. 2012 tävlande butikerna om en resa till Bologna, där de bland annat fick besöka Lamborghini-fabriken. Racingtemat var ett faktum, både i tonalitet och formspråk. Topplistan illustrerades genom två bilar där den ena var butikens placering och den andra topp 50. På så vis fick deltagarna ett hum om hur nära vinsten de var.

Den som ville kunde även öva upp sin reaktionsförmåga i ett spel där det gällde att agera så fort trafikljuset slog om till grönt.

Schlageryra i Wien

Några år senare kryddades utbildningsresan med två biljetter till Eurovision Song Contest i Wien. Lagom till resan kunde vinnarna ladda ner en app med nyttig och rolig information som bland annat en parlör, schema med geotaggning, stylingtips inför schlagerkvällen, en karta med hållpunkter …

Självklart debuterade Supersäljaren med en egen låt om – och till – alla tidningshjältar. En riktig hit.

Resultat

Varje år är det runt 25 procent av målgruppen som anmäler sin butik till Tidningshjälte. Säljtrenden är positiv bland alla butiker som deltar – och hela 20 procent av dem fortsätter att sälja mer även efter att kampanjen är avslutad.

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Fredrik Vannestål, VD / strategisk rådgivare

070-184 44 21

Veta mer?

Vill du veta mer om just det här eller om något annat som vi på Strateg jobbar med? Hör av dig till mig direkt! Eller fyll i din mejladress, så återkommer vi till dig.

Fredrik Vannestål, VD / strategisk rådgivare

070-184 44 21