Heyou Conference – tema: influencer marketing

”Man bygger relationer med människor, inte med logotyper”

05 dec 2018

Hur funkar egentligen influencer marketing? Vad kostar det? Och hur hittar man rätt influencer? Frågorna är många och för att räta ut åtminstone några av alla frågetecken var vi på Strateg med och arrangerade Heyou Conference på Conventum i Örebro.

På plats fanns både influencers med stenkoll på hur det funkar och företag som jobbar framgångsrikt med influencer marketing. Plus en representant från Sveriges Annonsörer. Perspektiven var med andra ord flera.

Influencers är inget nytt

För det första, det här med influencers är inget nytt påfund. De har funnits i alla tider. Från Jesus och Marie Antoinette till Michael Jordan och Beyoncé. Det handlar om förebilder och opinionsbildare som på olika sätt påverkar, eller influerar, människor till att tycka på ett visst sätt. Till att vilja se ut som dem (tänk 1700-talets vitpudrade frisyrer …) och till att vilja ha samma saker som de har (ett par Nike-skor till exempel).

Närhet och förtroende är grejen

Förr var det förstås offline som gällde, men idag händer det mesta online, i olika sociala kanaler. Och idag behöver inte en influencer vara en artist, skådespelare, politiker eller någon annan typ av kändis. En helt okänd person från en liten ort någonstans kan få tusentals följare på YouTube, Instagram eller någon annan social plattform. Tricket är förstås att de som följer – oavsett om influencern är en tonåring som delar sminktips eller en medelålders trädgårdsnörd som dokumenterar sin trädgård – känner närhet och förtroende.

 

– Tesen är att man bygger relationer med människor, inte med logotyper. Och du som väljer att jobba med influencer marketing får alltså koppla på ditt varumärke på en redan existerande relation, förklarar Linda Hörnfeldt.

 

Och det handlar inte om någon liten business. Under 2017 omsatte influencer marketing 650 miljoner kronor här i Sverige, en siffra som beräknas stiga kraftigt framöver.

Butiken som har 600 influencers

För KidsBrandStore, en av Nordens största webbutiker medv kläder för barn och ungdomar, är influencer marketing stort. De samarbetar med 350 svenska och 250 norska influencers, och bygger nu ett liknande upplägg i Danmark.

 

– Vi jobbar mest med micro-influencers, vi ser att det finns ett större förtroende från följarna när de inte är så många, berättar Malin Ganebro som har personlig kontakt med alla KidsBrandStores influencers via mejl, snap och Instagram.

 

KidsBrandStore använder även sina influencers i övrig marknadsföring. Till exempel arrangeras en rad event där ett antal influencers deltar och då fotograferas i utvalda varumärken från butiken. Bilderna används sedan på webbsidan och i olika kampanjer.

 

Hetaste sociala kanalerna

När Mustafa Alfredji, influencer som även driver plattformen MySocial, fick frågan om vilka sociala kanaler som är hetast tvekade han inte en sekund. Idag – och imorgon – är det de här tre som som gäller:

 

• YouTube – videoklipp är grejen! YouTube är den största sociala kanalen idag och fortsätter hela tiden att växa.

 

• Instagram – för att vi älskar bild och rörligt, och för att appen hela tiden uppdateras och anpassas till omvärlden.


• Bloggar – fortfarande en superstark kanal, framför allt i den något äldre målgruppen.

 

Fem skäl att älska influencers

Linda Hörnfeldt, influencer som dessutom grundat intresseorganisationen Influencers of Sweden, sammanfattade det bästa med att jobba med influencers:


1. Deras följare litar på dem
2. De känner din målgrupp

3. De är experter på innehåll för sin nisch

4. Google älskar dem (högkvalitativt och relevant innehåll, uppdaterar ofta)

5. De fyller arenor (Therese Lindgrens följare fyller till exempel Friends Arena 15 gånger!)

 

 

 

3 tekniktrender som påverkar kommunikationen

Klart att teknikutvecklingen bidrar till hur vi kommunicerar med varandra. Elin Häggberg, influencer som driver eget företag kring bloggen Teknifik, lyfter tre trender:

 

• Dark social – kommunikationen som ingen ser. Vi drar oss mer mot de stängda kanalerna, stänger in oss med vänner/de vi tycker om – och dit kommer inte företag. Därför blir det viktigt att redan nu knyta till sig de rätta kontakterna för att nå dit.

 

• Ännu mer video – det rörliga blir bara bättre och bättre. Youtubers lägger mer tid och mer pengar på video, blir mer professionella. Men samtidigt visar det sig att dagens unga inte använder foto och video för att dokumentera utan för att kommunicera, de pratar via video.

 

• Smarta högtalare – tekniken blir alltmer inbyggd och innehåll anpassas för AI-assistenter – till exempel skapar många nu dagliga nyhetspoddar som ger summeringar av de senaste nyheterna.