Konsten att marknadsföra Örebroregionen via digitala kanaler

04 dec 2017

Vi ökar den digitala mognaden bland turisföretag i Region Örebro län genom inspiration, rådgivning och en turné. Häng på – kanske är det något du kan ha nytta av också?

Uppdraget? Att öka den digitala mognaden bland turistföretag i Region Örebro län. Och få dem att nå fler, även utanför Sveriges gränser. Svaret? En resa som började med en inspirationsföreläsning inom megatrender och digital närvaro – och som fortsatte med att Emelie Andersson, projektledare research och analys på Strateg, gav sig ut på en turné bland företagen i regionen.

Social by default

Rådgivningsberget

Allt började på den gemensamma kick-offen med en inspirationsläsning – och med en läxa. Att fundera på målgrupper, vilka kanaler företagen är aktiva i nu och vad de vill ha ut av de två rådgivningstillfällena. Utifrån underlaget utvärderade vi kanalvalen, gav tips på hur man som företag agerar effektivt och verktyg för hur de kunde jobba fram en strategi.
Till det andra tillfället, som blir innan årets slut, ska alla företag ha kommit igång med det digitala arbetet. Då finns det tid för frågor, utvärdering och att sätta en fortsatt plan.

Social by default

Facebookfältet

Innan man som företag ger sig ut på Facebook gäller det att ha en strategi. Att förstå vilka följarna är och vad de vill ha. Och att variera innehållet mellan rörligt, bilder och länkar. Det gillar Facebooks algoritm (som bestämmer vilka som ska se det som publiceras). För att få ännu mer spridning är det smart att tagga människor – där är det superviktigt att be om lov först bara. Här fick företagarna även lära sig mer om möjligheterna med annonsering och sponsrade inlägg.

Social by default

Instagramvågen

Instagram är en perfekt kanal för att skapa intresse genom bilder och rörligt material. Det är inte så svårt som många kanske tror, du klarar dig bra med en smartphone. För turistföretagen är det här en tacksam kanal – många av platserna är så vackra att det snudd på gör ont.
Några tips på vägen? Tilta alltid mobilen så den är liggande när du filmar eller fotar. Zooma och beskär aldrig i efterhand, gå närmare det du vill fota istället, då behåller du skärpan. Och våga visa detaljer – inte bara helheten.

Social by default

Digitala dungen

För många är webbplatsen navet i kommunikationen. Där gäller det att tänka responsivt och ”mobile first”. Det ska vara lätt för användarna att hitta rätt information och konverteringen ska förstås vara enkel och tydlig. Generellt sätt fick deltagarna tipset att sälja med bilder, sålla så att bara den viktigaste informationen finns på webben och tänka en extra sväng på sökmotoroptimeringen.

Social by default

SEO-vägen

Sökmotoroptimering handlar mycket om innehållet på webbplatsen, men lika mycket händer bakom kulisserna – hur webben är uppbyggd och om andra webbar länkar till din. Att hamna högt upp bland de organiska träffarna på Google är A och O. Och ett arbete som är långsiktigt och kräver tålamod.

Social by default

Analysträdet

Kanske den viktigaste punkten av dem alla. Att sätta strategier utan att ha koll på läget gör ingen nytta. Var finns din målgrupp? Vad vill de veta? I vilka kanaler? Var noga med att alla kanaler, både digitala och traditionella, ska samlas under en och samma strategi. Sedan gäller det att utvärdera, testa och lyssna. Om och om igen.

Social by default

Närvarodammen

När du har skapat alla sidor och har strategin klar för dig börjar jobbet på riktigt. Svara på recensioner och kommentarer regelbundet. Uppdatera sidorna enligt strategin. Och håll fast vid ditt budskap. Då blir det toppen.

Social by default

LinkedInstranden

Många företagare vill även bygga upp sitt arbetsgivarvarumärke. Då är LinkedIn en alldeles utmärkt plats att befinna sig på. När du loggat in på LinkedIn är du mottaglig för innehåll som jobbannonser och vad som händer på företag du är intresserad av. Där går det också att nå en hel del företagskunder som kan vara intresserade av ditt erbjudande.