Säg hej till vår creative technologist

26 okt 2017

Vad gör då en creative technologist? Det ska du alldeles snart få veta. Rollen innebär bland annat att David Berglund fångar upp tekniktrender och hur de kan användas i praktiken. Lite längre ner kan du läsa hans senaste spaningar.

Vem är David, egentligen?

Efter ett gäng år i IT-svängen kände David Berglund att det var dags för hans kreativa sida att ta mer plats i jobblivet. Hans programmeringsskills och nyfikenhet för nytt ledde honom till Hyper Island. Där gick praktik före teori och han fick pitcha idéer, anordna workshops, bygga mobil­appar och webbar i iterativa cykler och en massa annat extremt lärorikt och bra. Och efter att ha varit en del av byrålivet i Stockholm ett par år lockade Örebro och familje­livet. Tänk då vilken tur att Strateg och David fann varandra!

Creative technologist, vadå?

Ja, då kanske du undrar vad exakt David ska göra på Strateg? Svaret är en massa fiffiga saker. Förutom att jobba med UX-design och teknisk projektledning kommer han att fånga upp teknik­trender – nya prylar, tjänster och inno­vationer – och se hur de kan funka i praktiken. Vad av allt det nya kan hjälpa oss att berätta engagerande historier? Och vad kan göra användar­fokuserade upplevelser som stärker våra kunders erbjudande möjliga? Det betyder förstås att han jobbar tätt med våra creative directors och alla andra kreativa Strateger. Sjukt spännande.

Och vilken teknik är het just nu?

Du behöver inte längre vara professor inom artificiell intelligens (AI) för att utnyttja tekniken i digitala upplevelser. Nu kan du rätt enkelt bygga chatbotar och röststyrda appar utan att först behöva bygga AI som förstår mänsklig kommunikation. Det har nämligen jättar som bland andra Google, Facebook och Microsoft redan gjort. De erbjuder tjänster inom Natural Language Processing (japp, det finns många häftiga begrepp att stajla med i den här världen) som är teknik som gör att datorer kan översätta mänskligt tal till logiska begrepp. Facebook har infört chat­botar i sin Messenger-app och Google säljer smarta, röststyrda högtalare som kan styra lampor, persienner och dra igång din favvolista i Spotify på vardagsrumsstereon.

Augmented reality (AR) handlar om att blanda den digitala världen med den verkliga. På sätt och vis gör vi redan det när vi lyssnar på ljudböcker under tågresan eller går en guidad tur på semester­orten med hjälp av en app. Nästa steg är att låta digitala husdjur krypa ut från datorn och bli en lika naturlig del av vardagen som hunden du redan har. Eller att du tar med dig en virtuell guide i mänsklig storlek ut i svampskogen. Eller varför inte cykla till­sam­mans med idolen från Tour de France? Det virtuella börjar alltså förstå och anpassa sig till den fysiska verklig­heten. Idag upplever vi främst AR genom mobil­appar men det finns redan glasögon på marknaden som kan måla upp en helt ny värld. Det är bara en tidsfråga innan vi är där. Mind blowing, eller hur?

Kort om David

Familj: Sambon Hanna, sonen Ludwig, en till liten på väg och dvärgtaxen Mira.

Intressen: Bygga syntar, se på läskiga thrillers och fixa i nya lantställets trädgård.