EXACT skapar något nytt …

28 jun 2017

Bygg- och konstruktionsbranschen är inte alls så digitaliserad som man kan tro. Nu börjar det däremot hända grejer. Och EXACT har bestämt sig för att haka på revolutionen.

EXACT jobbar med att mäta hus, broar, vägar – eller egentligen vad som helst inom samhällsbyggnad. De samlar in data och gör digitala 3D-modeller som visar exakt hur byggnaden ser ut (alltså verkligen exakt, vi snackar struktur på väggarna!). Och sen ser de till att datan blir begriplig och användbar för alla i hela byggprocessen – från projektören till arkitekten och byggaren och sedan till fastighetsägaren. Kunden slipper alltså själv att sitta på den tekniska kunskapen och får hjälp att undvika tekniska hinder genom hela projektet. Det spar förstås både tid och pengar.

 

Visst låter det bra? Ändå är det inte alla som utnyttjar den här digitala modellen, eller BIM som den kallas i facktermer, fullt ut. Där vill EXACT vara med och förändra, ja faktiskt revolutionera branschen. För att göra det krävs rätt inställning från ledningen. Den finns. Det krävs också att de hittar ännu fler mätningstekniker med rätt inställning, rätt kunskap och ett brinnande engagemang. De finns också. Och så här säger Fredrik Andershed, vd på EXACT:

 

– Vi måste hitta de unga talangerna och få dem att börja hos oss. Just nu är det branschens största utmaning att konkurrera med varumärken som Spotify och Google. Det är ingen lätt match, men det ska vi ändra på.

 

 … tillsammans får vi med fler på resan!

 

Fler medarbetare

Strategs första utmaning blev att locka fler mätningstekniker till EXACT. Lösningen blev en e-postmarknadsföringskampanj som under våren rullades ut i Finland och Sverige. Genom den kunde vi rikta oss till precis rätt personer, skruva budskapet efter mottagaren och göra det så enkelt som möjligt att skicka iväg en ansökan. Nyfiken på hur flödet, som vår alldeles egna CRM-specialist Robert Perrakoski, tog fram? Grotta ner dig i det härliga schemat här ovanför.

 

Fler kunduppdrag

En gång i månaden ringer säljarna på EXACT i hela Norden säljsamtal. Vår andra uppgift blev att göra dem ljumma istället för kalla. Med andra ord: lätta lite på ångesten. Att sälja till någon som inte alls är beredd på att du ska ringa? Det kan få den mest erfarna säljaren att huttra. Och eftersom vi älskar Marketing automation använde vi oss av samma metod här. Personliga mejl med ett tydligt budskap: Det är dags att boka mätningstekniker inför sommarens uppdrag. Resultatet? Superhög öppningsfrekvens, massor av kontakta-mig-klick och flera nya kunduppdrag när säljsamtalen ringdes. Perfekt.