Hur du klarar dig igenom algoritm-djungeln på Facebook

16 maj 2018

Det har varit mycket snack om att olika sociala kanaler har ändrat algoritmen för sina användare. Har man inte riktigt koll på vad det innebär är det svårt att förhålla sig till förändringen. Här kommer en snabbguide för er som vill ha koll på Facebook:

Först och främst så visar Facebook de inlägg som följer deras riktlinjer högre upp i flödet. Ju högre upp ditt inlägg visas, desto större chans är det att folk kommer se det. Människan är en lat varelse och gillar inte att scrolla för långt ner, så att visas högt upp är en självklar fördel.

 

Anledningen till varför Facebook har ändrat algoritmen är ganska simpel. Det ska bli mindre spam och färre uppmaningar för privatpersoner att involvera sig i inlägg från företagssidor som bara annonserar.

Facebook gillar rörligt

Det finns ganska tydliga riktlinjer för vad Facebook gillar, och vad som inte är lika populärt längre. Exempel på vad Facebook uppskattar är inlägg som får mycket engagemang på kort tid, inlägg med en video som är uppladdad direkt på Facebook istället för att vara länkad till en annan sajt, videos som folk förmodligen kommer aktivt söka efter och livevideos.


Som företag är det viktigt att tänka på att inte lägga upp inlägg som länkar till en hemsida med en dålig användarupplevelse eller publicera inlägg som länkar till en långsamt laddande mobilsajt.

 

Så, se till att lägga ut inlägg som skapar engagemang och att skippa segt laddande sajter. Tänk också på att undvika inlägg som uppmanar folk till att gilla, kommentera och dela. Skapa istället inlägg som du vet att folk kommer interagera med, för att dom vill.

 

Lycka till!

Social Media Director
Amanda Granlund