Det borde inte kallas Marketing automation

14 dec 2017

Marketing automation. Många förknippar det kanske till något likt ett löpande band med robotar som sköter det mesta. Andra känner ingenting när de hör begreppet. Och så finns det de som tycker det är fel att kalla Marketing automation för just Marketing automation. Vår CRM-specialist Robert Perrakoskiöppnas i nytt fönster är en av dem.  

Varför är det fel att kalla det Marketing automation?

– Fel är det kanske inte, men lite missvisande. Marketing automation handlar främst om att använda tekniska hjälpmedel för att regelmässigt skicka e-mail och andra meddelanden till mottagare. Baserat på de uppgifter mottagaren lämnat tidigare skickas personligt anpassad information och kunskap till dem. För att få fram all den kunskap och information om mottagaren krävs mänskligt arbete och mänskliga bedömningar. 

Okej, så det är ingen häftig robot som ligger bakom allt det där?

– Nja. Det man försöker uppnå med Marketing automation är ett så anpassat meddelande som möjligt. För att lyckas med det måste man i sitt Marketing automation-verktyg planera olika händelser i syfte att tillgodose den specifika mottagarens behov. En händelse, eller ett händelseförlopp, kan till exempel vara att besökaren laddar ner en guide och fyller i sina uppgifter. Mottagarens upplevelse av kommunikationen styrs alltså av händelseförloppen, och dessa är uppbyggda manuellt av en människa. Själva utskicket går alltså ut automatiskt, men allt arbete innan som ligger till grund för att lyckas, är långt ifrån robotartat. Men nu börjar trots allt en del systemtillverkare få in AI i sina verktyg, så vi är kanske inte så långt från marknadsföringsrobotarna ändå.

Så vad borde det heta då, enligt dig?

– Customized Marketing eller kanske Responsive Marketing.

Håller du inte med Robert? Eller är du nyfiken på att veta mer? 
Maila Robert, eller ring på: 070-184 44 40

 

Läs vårt whitepaper med tips för att lyckas med CRM och Marketing Automation