PR med Fredrik och Fredrik

25 apr 2017

Vad handlar egentligen det där med PR om? Och varför är det bra att jobba med PR? På Strateg vet vi att PR är en viktig tårtbit i det kommunikativa upplägget och därför är vi delägare i Four PR – en byrå med stenkoll på just PR.

– PR handlar om förtjänat utrymme, när det är någon annan än du själv som är avsändaren. När andra pratar gott om din organisation eller ditt varumärke, då är det bra PR, säger Fredrik Stengarn, delägare och PR-rådgivare på Four PR.

 

Fredrik Stengarn var en av dem som startade upp Four PR år 2010. Han berättar att PR är mycket bredare än vad många tror. Att det idag handlar om mer än att skriva bra pressmeddelanden, och istället handlar om att förstå hur medielandskapet fungerar. PR-branschen är mitt i ett skifte. PR går från det rent traditionella till att också införliva digitala kanaler, vilket bland annat betyder att mer fokus ligger på hur du som organisation jobbar med PR i sociala medier.

 

– En annan aspekt är att ju mer digitaliserade vi blir och ju mindre vi träffas, desto viktigare blir faktiskt de tillfällen vi ses fysiskt. Ett av de mest effektiva sätten att skapa goda relationer idag är genom att mötas, berättar Fredrik Stengarn.

 

En mix av PR och marknadsföring gör underverk

–Det handlar om att jobba med både PR och marknadsföring, att få dem att harmoniera och att förstå att PR är en viktig del genom hela processen. Först som intressebyggande, sedan för att uppmärksamma köptillfället och till sist för att skapa en relation till varumärket, säger Fredrik Stengarn.

 

Vidare förklarar han att om man kopplar på PR i en reklamkampanj så blir den mer integrerad och kommer att trigga förståelsen för att den är aktuell och relevant. Det blir mer effektivt helt enkelt, och därför bör man sätta upp en tydlig strategi för sitt PR-arbete.

 

Magkänslan säger en hel del om ett varumärke

– För att bli framgångsrik i sin kommunikation och nå ut med sitt budskap i dagens brus behöver man en väl fungerande kanalstrategi. Och PR är en viktig beståndsdel i den mixen. Vi ville utveckla vårt erbjudande och efter att ha samarbetat ett tag med Four PR kändes det naturligt att fördjupa vår relation. Därför gick vi in som delägare i företaget, säger Fredrik Vannestål, VD på Strateg.

 

Och Fredrik Stengarn håller med sin namne. Han menar att när man pratar om ett varumärke så ska det kännas bra i magen. Då har PR-delen gjort sitt jobb. Vågar man släppa in PR-tänket kommer kampanjerna också att bli bättre.

 

–PR är som sagt mer än vad många marknadschefer först tänker, och den som förstår det kommer att ha en fördel gentemot sina konkurrenter. Dessutom är det skitroligt att jobba med!

  • Få koll på hur medielandskapet fungerar och hur ditt företag kan utveckla arbetet med sociala medier.
  • Ett av de mest effektiva sätten att skapa goda relationer idag är genom att mötas. Lägg ner tid på det, och planera dina fysiska träffar väl.
  • Få din PR och marknadsföring att harmoniera. Släpper du in PR-tänket kommer kampanjerna också att bli bättre.
  • Med PR blir det du kommunicerar mer integrerat, aktuellt och relevant.
  • Sätt upp en tydlig strategi för ditt PR- arbete så att det blir så effektivt som möjligt.