Employer branding – hur gör man?

22 mar 2017

I kampen om kompetensen gäller det förstås att vara modig, att synas och sticka ut. Och att erbjuda nåt mer än förmåner. Men hur gör vi för att attrahera rätt medarbetare?

När företaget ska presenteras för presumtiva medarbetare kliar det förstås i fingrarna. Vi vill gärna berätta ALLT. Men fångar vi verkligen de talanger vi vill nå? Svaret är att de flesta arbetsgivare erbjuder sina medarbetare ungefär samma sak: en marknadsmässig lön, en stimulerande arbetsmiljö och trevliga kollegor. Och visst kan vi rabbla förmåner, men är det unikt? Vad säger att gräset är så mycket grönare att det får supertalangerna vi önskar oss att hoppa över staketet för att byta sida? Würth bad Strateg om hjälp.

Den viktiga värdegrunden

Tidigare har Strateg samarbetat med Würth i att ta fram företagets värdegrund – en viktig plattform och stabil grund att stå på i den interna företagskulturen. Värdeorden passion, mod och kreativitet fick även ligga till grund för arbetet med att skapa en lite annorlunda presentationsfilm för arbetsgivarvarumärket Würth. Vi ville berätta för morgondagens medarbetare att framtiden finns hos Würth. Och vad kan representera framtiden bättre än barn? Redan i värdegrundsarbetet lät vi barn förklara. Att fortsätta på samma spår kändes därför helt rätt. Under en helg i november fylldes Würths kontor av ett tjugotal barn, massor av skratt och ett helt gäng strateger, föräldrar och filmare. I samarbete med Sparky films tog vi vi fram en härlig liten film som redan gjort succé. Välkommen till framtiden!

Det handlar om hur ett företag eller organisation uppfattas som arbetsgivare av potentiella, nuvarande och tidigare anställda. Ett arbetsgivarvarumärke innehåller precis som ett konsumentvarumärke en mängd olika associationer och genom att påverka dessa associationer kan man modifiera sitt employer brand.