Årets Byrå både prisar och puttar i rätt riktning

22 mar 2017

Du vet säkert om att Strateg är med i Årets Byrå varje år. Det du kanske inte vet är att tävlingens resultat ger oss en förbättringsläxa att ta fasta på ett helt år framöver.

Årets Byrå är den största kvalitetsstudien för vår bransch, den visar hur nöjda kommunikations­köpare är med sina byråer. 170 svenska byråer har bedömts i närmare 3 000 intervjuer. Regis undersökning ger oss alltså möjligheten att förbättra oss – inte bara utifrån vad kunderna tycker om just oss, utan även det som branschens kunder tycker i stort.

 

– Vår vision är ”hjärta Strateg”, vi vill att kunder och partners ska älska oss. Och i Årets Byrå är det just kunderna som får avgöra, så det känns helt rätt, säger Fredrik Vannestål, vd på Strateg.

 

De förbättringsområden som framkom i årets studie är mycket av det vi redan fokuserar på. I tur och ordning behöver Sveriges byråer bli bättre på proaktivitet, digital kompetens, kunskap om kundens kund, kreativitet och strategisk kompetens.

 

Hurra! Hurra! Hurra!

Årets Byrå 2017 gav (till sist) Strateg en tredjeplats. Eftersom det är kunderna som avgör är vi extra glada och stolta.

 

– Det här är ett kvitto på att det vi gör varje dag är riktigt bra och att vi gör våra kunder framgångsrika. Jag är sjukt stolt över alla Strateger och att vi står kvar på pallen. Nu jobbar vi vidare för att stå där nästa år också, säger en glad Fredrik Vannestål som är vd på Strateg.

 

När resultatet först presenterades under galan stod Strateg lite besviket utanför pallen. Därför blev jublet från Strategerna extra högt när vi några dagar senare fick besked om att en heder­värd fjärdeplats nu förvandlats till en glimrande bronsplats. Det hade nämligen smugit sig in en liten miss i vår kategori. Tack bästa kunderna!

Årets byrå i siffror

Lite mer fakta om vad kunderna säger om Sveriges byråer i år:

  • • Kunden har en lite längre relation med sin byrå än tidigare. 4,5 år mot tidigare 3 till 4 år.
  • • I vår klass (25 mkr–50 mkr) uppger 15% av kunderna att de funderar på att byta byrå.
  • • I klassen 50 mkr–100 mkr är siffran för bytesbenägenhet hela 25%.
  • • 68 % av kunderna uppger att man faktiskt vill köpa mer av sin byrå. Samtidigt nämner man att man önskar att byrån kunde erbjuda fler kompetenser (fullservice).
  • • Vid val av byrå är proaktivitet och engagemang är avgörande (hela 45 % säger att engagemang är det enskilt viktigaste).