Rätt strategi gör det lätt i sociala medier

01 mar 2017

Se på strategin som den där kloka kompisen som alltid finns där för att svara på om du tänkt rätt och som kan leda dig på rätt spår. Som kanske till och med ger dig självförtroendet att våga det där lilla extra. Den kompisen vill man ju alltid ha med sig – inte minst i sociala medier.

Ditt företags strategi i sociala medier ska förstås hänga ihop med er övergripande strategi. Sociala medier är ju bara ytterligare ett gäng kanaler som ska ta er närmare visionen. Däremot är det viktigt att fundera på hur strategin ska ta form i just sociala medier. Så att du fortsätter att skicka rätt budskap till rätt målgrupp, i rätt tid och rätt kanal.

 

För att komma fram till en strategi som både är bra och som funkar – svara på de här frågorna:

 

  1. 1. Vilken målgrupp vill du nå?
  2. 2. I vilka sociala medier finns de?
  3. 3. Vilka behov har målgruppen?
  4. 4. Hur ska du uppfylla behoven?
  5. 5. Vem ska publicera och när?

 

Håll strategin enkel. Det ska liksom inte vara något snack om saken. För sen kommer ju den stora utmaningen. Att göra strategin till en självklar del av det dagliga arbetet. Låt den inte ligga undangömd i en mapp på någons lokala skrivbord (hemska tanke). Skriv gärna ut strategin och rama in den på skrivbordet (lite väl extremt kanske du tänker nu, men det funkar faktiskt). Använd, använd, använd!

 

En digital guru sa en gång att om du är osäker på om din idé matchar strategin, följ då bara den här modellen så ordnar det sig. Lycka till!

Modell som får dig att följa din strategi.