Sociala medier är olika men ändå lika

10 feb 2017

Olika sociala medier blir mer och mer lika varandra. Många lever efter mottot ”video first” och sånt som har varit unikt för ett nätverk poppar plötsligt upp i ett annat.

Både Instagram och Snapchat har till exempel funktioner där du kan lägga upp bilder och filmer som försvinner inom 24 timmar. Och vill du livesända finns det stöd för det i både Facebook och Instagram. Det finns däremot fortfarande detaljer som skiljer sig åt. Låt oss ta en titt på vad som kännetecknar några av våra mest populära sociala nätverk.

Rörligt på Instagram

Instagram är det snabbast växande sociala nätverket. 400 miljoner personer använder Instagram dagligen – och fler än 150 miljoner använder Instagram Stories varje dag. De flesta är mellan 12 och 35 år. Från början var det ett bildbaserat nätverk, men nu delas även mycket rörligt här. Många använder hashtaggar flitigt för att göra innehållet sökbart eller för att sätta det i ett sammanhang. Det har blivit allt mer vanligt att företag finns på Instagram, både med egna konton och genom annonsering. Det här är en bra kanal för företag som vill låta kunderna komma närmare, bland annat genom att man får hänga med bakom de berömda kulisserna.

Unga Snapchat

Varje dag är 158 miljoner personer runt om i världen aktiva på Snapchat och i Sverige är Snapchat det tredje största sociala nätverket. Snapchat är störst bland 12–25-åringar, från 26 år och uppåt dippar det fasligt i användande. Här ser du bilder och filmer i allt från en sekund till 24 timmar. Innehållet ska hellre vara genuint än kännas välregisserat och fixat. Det är vanligt att företag använder sig av influencers som i sin tur får förmedla känslan och budskapet, antingen i sin egen Snapchat-story eller genom att ta över företagets konto under en viss tid. På Snapchat kan du bygga en berättelse kring ditt varumärke – varför inte låta följarna hänga med en medarbetare under en dag eller två? Rykten säger att annonsmöjligheter, som sponsrade videor och filter, ska lanseras i Sverige i år.

”Alla” finns på Facebook

Det där argumentet som kan låta luddigt, men som ändå biter: ”Alla” andra är där. Alla andra finns förstås inte på Facebook – men 1,86 miljarder personer och 65 miljoner småföretag gör det. Drygt hälften av alla internetanvändare i Sverige är på Facebook varje dag och nätverket är som allra störst bland de som är 16 år upp till 55 år. Företag skapar egna sidor och här delas ofta länkar och rörligt material – ”video first”. Inläggen kan verkligen ta snurr och spridas bland dina följares vänner genom delningar och andra interaktioner. På Facebook bygger företag både relationer och varumärke, genom det organiska flödet och olika annonser.

Jobbfokus på LinkedIn

LinkedIn brukar lite skämtsamt att kallas för ”ett tråkigt Facebook”. Och visst liknar de sociala nätverken varandra, skillnaden är att LinkedIn har ett tydligt jobbfokus. Din personliga profil är uppbyggd som ett cv och företagen annonserar ut sina lediga tjänster och kan enkelt matchas ihop med personliga profiler som matchar behoven. Här handlar flödena om jobb, erfarenheter och kunskapsutbyte. Och det finns grupper där ditt företag kan vara med i diskussioner kring ämnen som ni har kunskap inom. Var femte internetanvändare i Sverige använder någon gång LinkedIn men det är få som är där dagligen. När de är där har de å andra sidan ett tydligt jobbfokus och det är ett gyllene tillfälle för ditt företag att visa upp sig som en attraktiv arbetsgivare.

 

Var ska då ditt företag finnas? För att veta det måste du förstås ha en riktigt bra strategi – och det kommer vi att skriva mer om snart.