Har du tid att lyssna?

03 feb 2017

Sådär ungefär tio till femton timmar i veckan? =)

För ett och ett halvt år sen tog jag mig i kragen när det kommer till omvärldsbevakning. Insåg att jag aldrig läste de där mumsiga magasinen och balla böckerna jag så gärna köpte. Det fanns liksom inte tid ... Efter en enkel genomlysning av mitt späckade jobb-, trebarns- och egentidsschema fick tramsradion-på-väg-till-jobbet och den peppiga träningsmusiken ge vika till förmån för podcasts i mängd. Just nu prenumererar jag på ett tjugotal poddar om bland annat kommunikation, digitalisering, sociala medier, varumärken, reklam och marknadsföring. Å så ett gäng för det rena nöjets skull.

 

Här är några poddar i urval (till dig som gillar att ta in kunskap i lyssningsform – du har alltid tid att lyssna).

 

Samuel Stenhem, Art Director

Social by default

Alltid superaktuellt podsamtal mellan två byråorienterade personer om sociala medier i ett företags- och organisationsperspektiv. Två duktiga kommunikatörer som har bra koll på branschen och håller mig uppdaterad – varje vecka.

Frekvens: varje vecka tisdagar. Längd: ca 30 min.

Social by default

Av Dagens Media med den vassa programledaren Damon Razazi från mediebyrån Mindshare. Focus på medielandskapet utifrån mediebyråers och reklamköpares utmaningar. Snabb, innehållsrik och välproducerad.
Frekvens: en gång i veckan tisdagar. Längd: 20–30 min.

Social by default

Gränsar till nördigt men superintressanta resonemang kring teknikutveckling i ett samhällsperspektiv. Av Carl och Anders på Interactive Institutedesigners och forskare i gränslandet mellan lärande och interaktionsdesign.
Frekvens: en gång i veckan onsdagar. Längd: ca 30 min.

Social by default

DI-Digitals podcast om det digitala näringslivet, startupbolag och riskkapitalet. Samtal mellan två från redaktionen plus en korrespondent i Silicon Valley. Välproducerat, smart och aktuellt.
Frekvens: en gång i veckan torsdagar. Längd: ca 30 min.

Social by default

En bonnigare version av Digitalpodden från nyhetssajten Breakit. Mer fokus på svenska tech- och startupbolag. Bygger på en dialog mellan de två programledarna.
Frekvens: en gång i veckan fredagar. Längd: 30–40 min.

Social by default

Om varumärkesbyggande, företagsbyggande och ledarskap. Bygger alltid på en intervju med en skarp vd i ett känt bolag. Samarbete mellan Dagens Media och LynxEye brand conslutants.
Frekvens: oklar finns sju avsnitt. Längd: ca 50 min.

Social by default

Intervju med en marknads- eller kommunikationschef på ett intressant företag. Man lyfter utmaningar som de ställs inför i en digitaliserande omvärld och vi får höra om aktuella kampanjer. Från contentbyrån Bried.
Frekvens: ingen fastställd – finns 19 avsnitt. Längd: 30-50 min.

Social by default

Drivs av studenter på Hyper Island som utforskar och inspirerar inom kreativitet och “Digital business”. Lite studentigt men väldigt “på” och intressanta diskussioner. Den enda engelskspråkiga av de jag lyssnar på.

Frekvens: ibland... finns 22 avsnitt. Längd: ca 30-50 min.

Social by default

Gäst om kommunikation inom allt från sociala medier, PR och e-commerce. Senast en djupdykning i svenskarna och internet med Måns från Internetstiftelsen. Bra ämnen och gäster. Av Cicion (PR-verktyg).
Frekvens: en gång i månaden. Längd: 40 min.

Social by default

Sveriges kommunikatörer träffar branschfolk och pratar om kommunikatörens nya roll. Bra gäster men en något knagglig programledare.

Frekvens: låg frekvens – åtta avsnitt finns. Längd: ca 40 min.

Å så några för det rena nöjets skull ...

Social by default

Två kroppsbyggare går på djupet i allt från träning och ålder till den bästa benbäjen. Kul och väldigt informativt med bra research och faktainnehåll.
Frekvens: en gång i veckan onsdagar. Längd: ca 50 min.

Social by default

1 200 (!) avsnitt med spännande berättelser om precis allt möjligt. Dokumentärt med vanliga människor med ovanliga livshistorier.
Frekvens: fyra gånger i veckan. Längd: 15–20 min.

Social by default

Genomarbetade dokumentärer om allt från aktuella terrordåd till historiska kriminalfall.
Frekvens: ett par avsnitt i månaden. Längd: ca en timma.

Social by default

Om att leva så elegant som möjligt med utgångspunkt från en klassisk herrstil. Härlig kemi mellan de två programledarna. Om allt från klassiska stilikoner till soffor i frotté.
Frekvens: alltid på fredagar. Längd: ca 50 min.

Social by default

Ibland är de intelligenta och ibland är de väldigt barnsliga. Kanske är det därför det är så svårt att sluta lyssna på deras sköna resonemang om livet ur de mest oväntade synvinklar
Frekvens: alltid på fredagar. Längd: ca en timme och en kvart.

Social by default

Kul pod där David med bisittare och komikergäst skojar om knasiga nyhetsrubriker. Kan rekommendera avsnitten med Petra Mede och Henrik Schyffert =).
Frekvens: 1 gång i veckan. Längd: ca 25 min.