Personifiera mera – en bättre upplevelse för besökaren

23 jan 2017

När vi använder webben förutsätter vi ofta, ibland undermedvetet, att en webbplats är intuitiv. Att den vet vad besökaren vill och är anpassad utifrån dennes behov. Netflix ger dig rekommendationer om filmer och serier utifrån vad du tidigare tittat på, Spotify genererar olika typer av spellistor beroende på din lyssningshistorik och Facebook ser till att populera ditt flöde med kattbilder. Eftersom, let’s face it, du har lajkat kattbilder.

 

Traditionellt skapas webbplatser med en och samma lösning för alla besökare. ”Vi skjuter brett". ”Vi tillhandahåller allt till alla”. Och visst kan det kännas bra. Alla får ju allt, hela tiden. Mentalt har avsändaren checkat av sin to do-lista – Att webbplatsen kommunicerar allt som ska kommuniceras. Nackdelen är förstås att resultatet och syftet kan kännas otydligt och diffust. Det blir svårt att hitta och navigera. Både för avsändaren och besökaren.

 

CRM och andra tekniska verktyg ger idag möjlighet att samla data om användaren. Data som innehåller personrelaterad information och dessutom inblick i besöksmönster och beteenden. Genom att ge besökaren relevant information som baseras på denna data får besökaren istället en anpassad och personlig upplevelse av webbplatsen.

 

Så varför ska man anpassa sin webbplats efter besökaren? Tänk dig att du småspringer in i närmaste matbutik för att köpa mjölk, lite snabbt. Här tvingas du orientera dig igenom hela butiken för att nå fram till mejeriavdelningen. Ett i-landsproblem, men du hinner bli sur. Vore det inte smidigt om du istället kliver innanför butikens dörrar och möts av en mjölkkyl med just din mjölk? Genom att logga in på en webbplats stiger besökaren innanför dörrarna och istället för att traggla sig igenom all information, så blir det möjligt att ge just det innehåll som användaren behöver. Webbplatsen styrs nämligen dynamiskt, med hjälp av logik, utifrån faktorer som tidigare besök, klickbeteenden, platsinformation, yrke, företag och intressen. Helt enkelt all typ av information om användaren som vi kan dra nytta av på ett smart sätt.


Lär dig 5 viktiga steg att tänka på vid personifierad webb i detta whitepaperlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Damjan Knezevic