Låt oss reda ut marknadsföringsbegreppen

12 jan 2017

Marketing Automation. Inbound/Outbound. Marketing Optimization. Med fler.

 

Vår bransch berikas ständigt med nya begrepp – och så gott som alla är idag på engelska. De används ibland som självklarheter, men kan vara svåra att skilja på. Här bjuder vi på en enkel ordlista som förhoppningsvis reder ut begreppen något. Vill du fördjupa dig i något så är du alltid välkommen att höra av dig!

Lead Management: Är metoder och system för att generera potentiella kundkontakter, ofta genom marknadsföringskampanjer eller telemarketing. Det förutsätter en integrerad process mellan marknads- och säljavdelning. Så här kan processen se ut: leadgenerering genom annonser, reklam, telefon; Fastställande av lead från suspect/prospect; Registrera och filtrera förfrågningar; Gradera leads; Distribuera leads inom organisationen; Kontakta leads för införsäljning; Följ upp ett lead genom att underhålla och vårda (nurturing). Slutresultatet är en affärsuppgörelse. Läs hur vi hjälpte Holmen Paper generera leadsöppnas i nytt fönster.

 

CRM: Processer och system för att hantera kundrelationer. Från första kontakt till sälj, till kund och support. Ett fullständigt införande omfattar även support- och ärendesystem, kopplingar till order, ekonomi, samt produkt- och resurssystem (ERP). Målet är att förstå kundens värde och behov. Läs Så lyckas du med CRM och Marketing Automationöppnas i nytt fönster.

 

Marketing Automation: Automatiserad marknadsföring med fokus på att automatisera digitala uppgifter för marknadsförare (och säljare): att kommunicera via sociala medier, bloggar, nyhetsbrev, skicka förfrågningar, bekräftelser, intressant information, boka möten, bygga relationer mm. Nyckeln är att kommunikationen skall vara relevant, skickad i rätt tid och kontext, till rätt person. Läs Så lyckas du med CRM och Marketing Automationöppnas i nytt fönster.

 

Inbound/Outbound: En angreppsvinkel där man skiljer på Inbound - inkommande intressenter (ex. fyller i formulär eller ringer) eller Outbound - utgående kommunikation (Reklam, ”cold-call”). Relativt analogt med Push/Pull-terminologin inom den teoretiska marknadsföringen.

 

Content Marketing: Innehållsmarknadsföring, nära relaterat med inbound marketing: att med redaktionellt material (text, ljud, bild, video, presentationer) på plattformar man äger, långsiktigt skapa intresse kring en produkt eller företag.

 

Marketing Optimization: Ständig förbättring av alla marknadsaktiviteter och processer. Ofta genom analys och tekniskt stöd. Exempel på optimeringar är: Sökmotoroptimering/Sökordsoptimering (SEO & SEM), analys av trafik, A/B-tester, monitorering av sociala media.

 

Personalization: Ett spännande sätt att ge webbesökare en fortsatt relevant upplevelse genom ett mer personligt anpassat innehåll baserat på olika variabler som exempelvis: device, ort, ålder, tidigare produktintresse, om besökaren är ”Lead” eller kund. Läs Personifiera mer - en bättre upplevelse för besökaren.öppnas i nytt fönster

#Ordlista

#Marketing Automation

#CRM

#Lead Management

#Inbound

#Outbound

#Marketing optimization

#Content marketing

#Personalization

#begrepp

#marknadsföring