Värdestyrda organisationer
och starka varumärken

28 okt 2016

En vara eller tjänst kan enkelt kopieras, men aldrig ett starkt varumärke. Dit når du bara genom att bygga upp en riktigt bra värdegrund, ta fram en långsiktig varumärkesstrategi – och få med medarbetarna på tåget. Under senaste Mötesplats Strateg pratade vi om hur det kan gå till.

Vad kännetecknar starka varumärken? Varför lyckas vissa och andra inte? Emelie Andersson som jobbar med Research och Analys på Strateg gav oss svaren. Gemensamt för starka varumärken är att de vågat fokusera på mjuka värden. De har skapat en tydlig identitet och jobbar värdedrivet med långsiktiga mål. Och så har de alltid målgruppen i åtanke. Vi fick även veta hur studenternas drömjobb ser ut och hur du ska tänka för att bli en attraktiv arbetsgivare – medarbetarna är ju faktiskt de som bygger varumärket, varje dag.

 

Stark värdegrund – hur då?

Hans Tedsjö, varumärkesstrateg på Strateg, gav sina bästa tips på hur man bygger en stark värdegrund och varumärkesstrategi. Tips som berörde allt från SWOT-analyser och visioner till värdeord och medarbetarens roll. En lika viktig del som att arbeta fram ett bra underlag är förstås att hålla det vid liv internt och involvera alla i företaget. Hans gav konkreta exempel på hur det går att väva in värdegrundsarbetet i vardagen. Dessutom fick vi en unik inblick i Strategs egen varumärkesresa – från då till nu. Kul!