Kunden har makten – har du koll på kunden?

BLOGG - 03 maj 2016

Dina kunder är mer pålästa än någonsin. Omkring hälften av svenskarna gör någon typ av research innan ett köp. Det finns ingenting som tyder på att trenden kommer att mattas av. Tvärtom. Och det var precis vad vi pratade om under senaste Mötesplats Strateg den 18 mars.

Hittar du kunderna – och hittar de dig?

Emelie Andersson gav oss full koll på trender i kundernas köpresor. Hon landade bland annat i att köpresorna privat och på jobbet liknar varandra allt mer. Det går inte längre att tänka: ”Det gäller inte mig, jag jobbar ju med B2B.” För ett framgångsrikt företag är det superviktigt att möta målgruppen med rätt budskap, i rätt kanal, vid rätt tidpunkt. Det innebär att budgeten för digitala kanaler måste bli större – och det ganska snabbt. (Marknadschefer räknar med att den ska vara lika stor som budgeten för traditionella medier inom tre år!*)

 

Generation Z – den första digitala generationen

Att de digitala kanalerna spelar en allt större roll i vår köpresa blir extra tydligt när man tar en närmare titt på de som växer upp idag. Anders Holmquist gav oss en inblick i hur Generation Z tycker och tänker. Att skapa innehåll och finnas på webben är lika naturligt för dem som att ta en promenad. De håller fokus i max åtta sekunder, tar stort ansvar, tänker mer ”vi” än ”jag” och vill ha frihet över sina liv och vad de ska arbeta med. Det här är morgondagens beslutsfattare. Och vi måste förstås kommunicera med dem på rätt sätt: snabbt, digitalt och visuellt.

Tre värdefulla insikter

Känner du paniken smyga sig på? Lugn. Det var det första tipset lyssnarna fick. Det, och två till smarta tips, hittar du här bredvid. 

1. Få inte panik

Börja med en kundfokuserad strategi att jobba utifrån. Slösa inte med resurser på förhastade beslut. Ta tid på dig.

 

2. Kunder är också människor

Dina kunder finns i samma kanaler och medier som vanliga privatpersoner. Speciellt yngre personer använder samma enheter både privat och på jobbet.

 

3. Less is more

Ge inköpare mindre men mer relevant innehåll i rätt kanaler. Håll dig kort. Säg det kunden vill höra, inte det du vill säga.

 

* Enligt undersökningen Svenskt Marknadsföringsindex 2015.