Så livesänder du på Facebook

BLOGG - 08 apr 2016

Nu har Facebook lanserat funktionen för att livesända. Det är precis lika enkelt som att dela en status eller en bild. Alla kan ansluta till din livesändning och kommentera under tiden.

Varför gör Facebook detta? Jo, de vill självklart möta konkurrensen från bl.a Periscope. De vill ha vår närvaro hela tiden, inte bara när det är dags att dela en länk. Ju mer tid vi spenderar på Facebook ju mer lär de känna oss och kan göra pengar på vår data. Just det här med broadcast (livesändning) är ju extremt hett och - faktiskt - ett väldigt roligt sätt att dela med sig av livet. Det enda jobbiga är att man måste välja ännu noggrannare vilket innehåll man delar. Det är betydligt enklare att få till en bra bild med lite filter än en riktig bra livesändning.

Fler spännande nyheter

Facebook har senaste tiden lanserat riktigt mycket nyheter. Bland annat ett riktigt smart sätt att göra kampanjsidor/annonser. Denna funktion heter Canvas. Blir sugen på att testa. De har också lanserat lead-annonser. Ett smart sätt att få kontakt med nya kunder då Facebook hjälper besökaren att fylla i lite tyngre formulär med hjälp av den data de redan har. Och sist men inte minst släpper Facebook lite av sin big data till oss. Nu kan man göra fösta steget i sin målgruppsanalys via Facebook. Spännande och läskigt. Så, nu skapar vi lite livesändningar allihop. Riktigt bra, häftig livesändning.