Ny sajt tar Nemax närmre kunden

BLOGG - 01 apr 2016

De behövde hjälp med att bygga en ny webbplats för att på ett bättre sätt visa unika tjänster och produkter som kunden tidigare inte hade en aning om. Resan mot ett nytt och tydligare Nemax kunde börja!

När vi på Strateg började lära känna Nemax stod det snart klart att de erbjöd kunderna mer än vad kunderna kände till. Och i vissa fall till och med mer än vad Nemax själva valde att lyfta fram. Visst, de hjälper företag med avfallshantering och är experter på det, men de gör mer än så. De erbjuder till exempel utbildning i miljöansvar samt innovativa och unika tjänster. Det här behövde Nemax få fram på ett tydligt sätt.

 

Arbetet drar igång

Det började med att vi på Strateg fick lära känna Nemax bättre, vilka de är och vilka de vill vara. Därefter kunde det praktiska arbetet med att ta fram besökartyper, målgrupp och navigationsstruktur börja.

- När det var gjort började arbetet med en wireframe, då vi sätter en konceptuell idé kring webbplatsens innehåll och funktioner, förklarar Henning Christiansson, digital director på Strateg.

 

Ett möte med experten

Gemensamt för såväl formen som språket har varit ett enkelt och tydligt uttryck. Rent, snyggt och förtroendeingivande – precis som ett besök hos Nemax. Att förstå hantering av farligt avfall kan vara svårt och därför är det viktigt att förklara det på ett begripligt och tydligt sätt. Och att även visa på den trygghet jag, som kund, får hos Nemax. De vet vad de gör, de kan sin sak, de är experter – ”Nemax – expert på farligt avfall”.

 

Definierar målet

– Redan i ett tidigt skede pratade vi om hur vi ska möta upp besökartyperna och vilken målsättning vi har med deras besök. Utifrån det såg vi sedan vilka funktioner och vilket innehåll som behövdes för att nå dessa mål, berättar Hennings Christiansson. Efter att ha gått igenom erbjudandet och hur det skulle presenteras digitalt delades de olika tjänsterna upp, nya definierades och texterna SEO­optimerades för att nya kunder lätt ska hitta in. Och efter det? Ja, då kunde Strategs utvecklare ta vid för att färdigställa sajten.

– Och efter det, ja då träffar vi alltid kunden igen, pekar om domäner och lanserar sajten. Gärna med ett e­utskick där vi välkomnar in alla våra kunder till den nya webbplatsen! avslutar Henning Christiansson.