Våga vägra klickokratin*

BLOGG - 14 mar 2016

Det mesta av informationen vi möter på nätet i dag är skräddarsydd för oss och väl uträknad i en vacker algoritm. Googles smarta sökalgoritmer ”förstår” vad just vi söker efter och filtrerar bort irrelevanta träffar. Facebook och Instagram målgruppsanpassar annonser och inlägg som de tror/vet skulle passa just oss. Det vi gillar och delar på sociala medier, kategoriseras och sorteras in under våra användarprofiler. Till och med nyhetssajterna visar nyheter som kan ha mest relevans för oss, till exempel något som hänt i vårt närområde eller visar mer sportnyheter eftersom vi tidigare klickat på fler sportartiklar än ekonomiartiklar procentuellt sett.

Och visst är det skönt att få allt sorterat och slippa scrolla förbi nyheter och info som vi vet att vi inte är intresserad av? Eller?

Det är ju så klart lätt att välja nyheter och info som bekräftar det vi redan vet och därmed cementerar våra åsikter. Det är bekvämt och tryggt, men tyvärr också läskigt. Världen blir paradoxalt mindre trots att vi har otroligt mycket mer information tillgängligt. När mängden information är så gigantisk silar vi mygg och sväljer kameler.

Att klicka på videos på katter och söta bebisar som skrattar är kul och det behövs också. Men när man matar sin världsbild med tillrättalagda topplistor, Fox News och klicktörstande rubriker som ”OMG du anar inte vad som hände sen” så ger det en hyfsad snäv bild av hur världen idag ser ut.

Ny kunskap ÄR spännande

Det finns en spänning i att bli serverad nyheter, kunskap och intressanta fakta som du inte visste att du ville ha. Det är klart att mänskliga rättigheter i Kina, havens sopberg av plast eller nanotekniken som snart finns i din medicin inte direkt lockar till klick och vidare läsning. Men om man kommer över den spärren och faktiskt börja läsa och sätta sig in i ämnet då visar det sig förmodligen att det är intressant. För kunskap ÄR spännande. Det är coolt att förstå och se samband, göra egna reflektioner och faktiskt tänka en smula. Här krävs självklart lite tid, både till inläsning och eftertanke, samt bra journalister som kan skriva engagerande och fängslande – och har koll på sina källor.

Men hur ska man då hitta ut ur bubblan av specialsydda informationsflöden? Jag har några tips …

 

Tips 1. Börja med att höja blicken och spana in magasinshyllan. I magasin som Filter, Icon och Camino (några exempel) serveras både kortare artiklar och djuplodande reportage utan klickokratins rubriker. Plocka upp ett magasin, känn papprets textur, tryckfärgens doft och kryp upp i en fåtölj. Här har du ord, form och bilder serverat i inbjudande miljö minus möjligheten att klicka dig bort snabbt. Ta chansen och bläddra dig långsamt fram genom annorlunda människoöden, vetenskapliga genombrott och samtidskultur. Och vem vet, kanske kan en artikel om den mänskliga hjärnans konstruktion väcka ett intresse av att veta mer om hur magens bakterier kan påverka våra tankar? Tadaa … ett ämne vilket du inte visste att du ville veta mer om. Enjoy!

 

Tips 2. Slå på tv:n, välj SVT kunskapskanalen, en nyhetssändning eller annan ”tråk-tv” – och göm fjärrkontrollen! Byt inte kanal direkt när det blir lite stiltje och det inte är ditt favoritämne som avhandlas. Att ”ofrivilligt” bli exponerad för ishavsräkans livspussel eller se en dokumentär om undersköterskornas vardag på Karolinska Sjukhuset kan ge oväntade insikter. Som du inte visste att du ville ha. Men som gör att du kan tänka nya tankar och därmed får en större världsbild. Hurra!

 

Tips 3. Ska du städa badrummet? Eller rensa ogräs? Då är det perfekt att slå på en pod i hörlurarna. Gå in på Sveriges Radio och ta ett avsnitt från ett program du aldrig hört tidigare – P3 dokumentär, Verkligheten i P3, Vetandets värld, Stil och Språket är några av programmen som serverar kunskap som du inte visste att du faktiskt ville ha. Yey!

 

// Yvonne

 

* Klickokrati = ett samhälle där journalistik och politik styrs av vad internetanvändarna föredrar, till exempel genom att klicka på gilla- och delaknappar på nätet. (Av engelskans clickocracy. Dök upp i svenskan 2007 och har sedan dess ökat i användning.)