Får man ha tävlingar och utlottningar i reklamsammanhang?

BLOGG - 08 mar 2016

Man ser ofta att företag anordnar tävlingar och utlottningar i samband med reklam och säljfrämjande åtgärder. Men när det gäller tävlingar finns ett mycket omfattande informationskrav att ta hänsyn till. Lotterier och utlottningar som riktar sig till allmänheten kräver tillstånd enligt Lotterilagen och enligt den lagen ges inga tillstånd till säljfrämjande lotterier. I praktiken är alltså reklamlotterier och lotterier i kommersiella sammanhang förbjudet.

Vad anses vara ett lotteri?

Slumpen får inte avgöra att en deltagare får en vinst som är mer värd än det som tillfaller övriga deltagare. Vanliga exempel på den typen av lotterier är:

  • De 10 först öppnade lösningarna vinner en TV.
  • Hur många mål gör Sverige i VM? Gissa och vinn. (Gissning anses som slumpartad.)
  • Var tredje kund får idag en present.

Kräv en prestation

Prestationstävlingar däremot skiljer sig från lotteriet just genom att det är deltagarnas individuella skicklighet och inte slumpen som fäller utslaget. Vanliga exempel är att hitta på namn, skriva en slogan eller besvara kunskapsfrågor. Pristagarna får dock inte utses genom dragning bland de rätta lösningarna, då blir det lotteri. Man kan däremot lägga till ett särskiljande prestationsmoment eller använda en i förväg bestämd jury för att undvika lotterifällan.


/ #ansvarigreklamutgivarepåstrateg (ARU)