Kreativ frustration

BLOGG - 01 mar 2016

Praktikprogrammet Strateg Labb startade för cirka två månader sedan och har redan blivit en succé! Vi praktikanter, eller labbare som vi kallas på Strateg, har hunnit få lite kött på benen och vill gärna dela med oss av våra erfarenheter. I bloggen kommer vi gå igenom olika ämnen relaterade till kommunikationsbranschen. Varannan vecka kommer en liten sammanfattning av våra äventyr så du kan följa vår praktik samt få en inblick i branschen. Inläggen kommer att handla om olika ämne såsom miljö, sociala medier, utveckling, research, professionalism etc. Förra vecka fokuserade labbarna på kreativitet och det här är vad vi kommit fram till...

Frustration, det ord som bäst beskriver besvikelsen man känner efter att ha lagt ner timmar på att vara kreativ utan större framgång. Inom kommunikationsbranschen används uttrycket ”tid är pengar” flitigt, vilket är en av anledningarna till varför det är så viktigt att planera och disponera sin tid på bästa sätt.

 

Att komma fram till en eller fler bra och konkreta idéer kan vara svårt nog. Att man dessutom måste tänka på budget, marknadsföringskanaler samt personliga önskemål från kunder, kan ibland försvåra den kreativa processen. Speciellt när allt arbete sker under tidspress. Drömscenariot skulle vara att låta idén ta den tid den behöver för att gradvis utvecklas. Att låta den uppenbara sig naturligt. Dock har kunden varken tid eller råd med en sådan utdragen process och därför måste vi vara effektiva! Men hur är man effektiv när man har idétorka? Avvaktar man och väntar på inspiration eller försöker man tvinga fram den på något sätt? Hur gör du?

 

Tur att Strateg har diverse hjälpmedel för just detta ändamål, nämligen Svarta Lådan. Svarta Lådan är helig för oss labbare och innehåller många olika övningar som är till stor hjälp under idéstadiet. Den innehåller bl.a. övningen Brainwriting som går ut på att förbereda sju idéer inför det kreativa mötet med gruppen. Idéerna behöver inte vara särskilt bra eller helt genomförbara, men du bör ha minst sju olika förslag precis som alla andra deltagare. När gruppen sedan möts är sannolikheten större att det kreativa stadiet kommer igång fortare och dessutom inspirerar till fler nya idéer. Vi använder oss även av appen The Concept Maker. Ett riktigt bra verktyg som startar igång den kreativa processen med hjälp av över 85 knasiga utmaningar alla relaterad till kreativitet. Du hittar den i App Store eller Google Play.

 

Vi uppdaterar även vårt Instagram-konto, @enlabb med fler kortare uppdateringar om vad som sker under veckans gång. Missa oss inte där!

 

Yolo - You only labb once /Strateg Labb