Även Bowie hade metoder för kreativitet

BLOGG - 19 feb 2016

”Kreativitet är något man gör, inte något man är”. Jag kommer inte ihåg vem som sa det, men jag håller med till hundra procent. Kreativitet handlar om hårt arbete, inte om snilleblixtar från klar himmel. Inte minst i vår bransch, där kreativiteten alltid har ett tydligt syfte. Kreativitet kräver struktur, tydliga metoder och effektiva verktyg.

Banbrytande och nyskapande

Ett bra exempel är David Bowie. Enligt mig och många andra den störste artist som någonsin funnits. Inte minst en av de mest banbrytande och nyskapande. Definitivt en av de mest kreativa. Om vi bortser från några års kraftigt användande av diverse droger – som vissa menar också främjar kreativitet – använde sig David Bowie väldigt ofta av betydligt mer strukturerade, effektiva och hälsosamma metoder för att hitta nya vägar och uttryck. För att aldrig fastna och stå still.

Klipp sönder och skapa nytt

Bland annat använde han sig periodvis av den s.k. cut-up-tekniken när han skrev texter, en teknik som syftar till att låta slumpen påverka den kreativa processen. Den går helt enkelt ut på att ta en färdig text, klippa sönder den i små delar – fyra, fem ord – och sedan slumpmässigt kasta om ordningen för att skapa en helt ny text. Moonage Daydream lär ha kommit till så.

”Make hits!”

Bowie förstod också vikten av att samarbeta med andra för att inte fastna i sina egna idéer, och han gav sina musiker och producenter väldigt stort utrymme i den kreativa processen. Ett av de bästa exemplen är när han bad disco-kungen Nile Rodgers från Chic att producera albumet Let’s Dance med orden “Nile, I want you to do what you do best – make hits.” Nile Rodgers bidrog inte minst med den kinainspirerade gitarrslingan på China Girl. Jämför med originalet på Iggy Pops The idiot och man inser att Nile gjorde precis vad Bowie bad honom om.

Enos skeva strategier

Ett av Bowies mest lyckosamma samarbeten var med Brian Eno. Eno jobbar själv väldigt mycket med olika kreativa metoder som producent och har bland annat skapat kortleken Oblique Strategies. På varje kort står det mer eller mindre märkliga uppmaningar som ”Don’t be frightened of cliches”, ”Repetition is a form of change” eller ”Work at a different speed”, och varje gång man fastnar drar man ett kort. På så sätt får idéerna nytt bränsle och tar helt nya vägar. För Bowies del resulterade detta i mästerverken Low och ”Heroes”. Som sagt, kreativitet mår bra av struktur och verktyg. Även om man heter David Bowie.


Här kan du njuta av de nämnda låtarna – och några personliga favoriter!