Vad är Omnichannel marketing?

BLOGG - 01 okt 2015

Lite då och då möts vi som jobbar med marknadsföring av nya begrepp och ”buzzwords”. Här reder Ewa ut ett av de senaste – nämligen Omnichannel marketing.

Att nå rätt kund, med rätt produkt, vid rätt tidpunkt är inte något nytt. Det är däremot en utmaning i och med ny teknologi, nya kanaler och kundernas allt högre krav på information och tillgänglighet.

En ny slags köpresa

Det gäller att underlätta kundens köpresa, som har ändrat sig enormt på bara några år. Hör bara på det här:

1. Enligt en nyligen gjord undersökning* uppger 31 procent av svenskarna att de letat information på nätet inför sitt senaste köp i butik (så kallat webrooming).


2. 22 procent uppger att de gjort research om en produkt via mobilen när de varit i den fysiska butiken (det kallas för showrooming).


3. Hela 37 procent uppger att de genomfört sitt senaste köp via flera kanaler.

Håll ihop kommunikationen

Enkelt uttryckt handlar Omnichannel marketing om att, till bakgrund av det nya köpbeteendet, ha en samstämmig strategi i alla kanaler. Ett företags digitala strategi ska till exempel inte ses som separata aktiviteter – den ska integreras med övrig kommunikation. Det handlar dels om att kunden ska få en lika bra upplevelse oavsett kanal, men också att de olika kanalerna ska förstärka köpupplevelsen och underlätta köpresan.


* Källa: E-barometern 2015