Lär av din besökare

BLOGG - 19 aug 2015

Det finns många intressanta verktyg för att mäta de besök som görs på en webbplats. Men hur kan vi också lära oss av besökarna?

När du mäter aktiviteten på din webbplats är det lätt att stirra sig blind på besökarantal, men relevanta besök som leder till faktisk konvertering är nyckeln. Du vill inte bara ha in en massa besökare, du vill såklart ha in rätt besökare. Mät detta genom att sätta upp enkla mål och delmål för din sajt. Ett mål kan vara att besökaren ska läsa dina referenser, för att sedan kontakta dig genom ett kontaktformulär. Ett annat mål kan vara att besökaren ska lägga någonting i varukorgen och därefter slutföra ett köp.

Google Analytics

Ett av verktygen vi använder är Google Analytics. Ett kraftfullt verktyg som samlar in en stor mängd information om dina besökare, men som samtidigt kräver lite jobb för att nå sin fulla potential. När en sida lanseras kan det vara lätt att slappna av, men det är nu det finns möjlighet att lära sig av besökarna och göra förbättringar baserat på det. Se därför till att sätta upp dessa konverteringsmål i verktyget, och logga det som du tycker är intressant att logga på din sajt.

Hotjar följer besöket

Märker du att användarna inte uppfyller dina mål? Lämnar de sidan vid fel tillfälle? Att följa olika flöden kan vara ett effektivt sätt att hitta orsaker till utebliven konvertering. Där har vi till exempel testat Hotjar, ett bland flera nya och spännande verktyg. Hotjar följer besöket på webbplatsen och sparar undan scroll, klick och en del andra beteenden som besökaren utför. När besöket är slutfört sammanställs en film som visar hela besöket. Utifrån denna kan man sedan dra slutsatser och göra eventuella ändringar för att underlätta för besökarna.

Tips från coachen

Definiera mål för sidan – vad är syftet? Sätt upp dessa mål i Google Analytics. Sätt upp eventloggningar i Google Analytics. Ex: Har besökaren tagit del av innehåll? Har han/hon lämnat sidan mitt i ett formulär? Sätt upp en löpande veckorapport som du får på mejlen och arbeta kontinuerligt med uppföljning. Ta reda på var din besökare kommer ifrån. Är det från sökmotorer eller sociala medier? Märker du att besökarna beter sig konstigt på någon sida? Sätt upp Hotjar och kontrollera varför.

 

/ Tim, Damjan och Arne